Director Educació Ambiental i Participació de l'Ajuntament de Barcelona
29/09/2003 - 00:00
La conferència EcoProcura va reunir, fa unes dies, cententars de representants polítics, socials i empresarials a Göteborg, Suècia. L'objectiu? Trobar la manera de promoure la compra verda. De moment, ja s'ha començat una Campanya Europea per a promoure aquest tipus de compra responsable, en la qual els poders públics tenen molta capacitat d'incidència. Txema Castiella, director Educació Ambiental i Participació de l'Ajuntament de Barcelona, present a la conferència n'explica els resultats.La internalització dels principis de sostenibilitat en el funcionament ordinari de les administracions públiques és, cada dia més, una prioritat estratègica. Per la necessitat de predicar amb l'exemple, per l'imperatiu de mantenir la coherència entre el que proclamem i el que fem i per l'enorme impacte que la contractació pública té i pot tenir en el mercat. La Comissió Europea estima que el poder de compra del conjunt de les administracions públiques suposa el 14% del PIB de la Unió, una xifra que parla per si mateixa de la capacitat d'influir en el mercat i orientar la demanda cap a productes i serveis més eficients i més sostenibles. L'ICLEI, la major organització d'autoritats locals pel medi ambient, ha celebrat aquest mes de setembre a Göteborg (Suècia) la Conferència ECOPROCURA, una trobada periòdica de responsables i tècnics municipals implicats en la compra i provisió de serveis, en la qual també participen empreses privades i proveïdors. En aquesta ocasió, quasi 200 persones han participat en la Conferència, en un format molt participatiu: 18 tallers que han possibilitat el coneixement directe de 54 experiències de compra verda en ciutats europees. Des de Barcelona vam tenir ocasió de participar activament en dues sessions per exposar el nostre programa Oficina Verda. La compra verda, segons l'ICLEI, es basa en quatre grans principis: en primer lloc, com s'ha apuntat, la responsabilitat que tenim els consumidors (i per tant els ajuntaments com a consumidors) per influir en el mercat. Aquesta responsabilitat s'ha de materialitzar en la compra de productes i serveis que, a part del preu, incorporin requisits d'alta qualitat, condicions justes i baix impacte ambiental. En segon lloc, comprar només el que es necessita, la qual cosa vol dir suprimir consums innecessaris, però també promoure la reutilització dels productes. En tercer lloc, promoure la innovació, buscant i estimulant les millors solucions. I, finalment, adaptar una perspectiva de cicle de vida, que consideri els impactes ambientals del que comprem (producció, distribució, ús i destinació final). Per promoure aquests principis de la compra verda, a Göteborg es va presentar la nova campanya de l'ICLEI, anomenada PROCURA +, un dels objectius de la qual serà l'extensió geogràfica de la compra verda. Els resultats de l'estudi RELIEF, dut a terme l'any passat, serveixen per constatar que hi ha moltes experiències en ambientalització dels serveis municipals, sobretot als països escandinaus, Àustria i Alemanya. Algunes ciutats ja fa 15 anys que acumulen experiència (Viena, Kolding, Hannover, Heildelberg, Estocolm...) i molts dels seus contractes incorporen principis de compra sostenible. L'altre gran objectiu d'aquesta campanya és fixar unes prioritats estratègiques, que ens permetin avançar en aquells terrenys que són més importants des del punt de vista del seu impacte. Les sis prioritats marcades són:Més informació a Sostenible.
- Comprar electricitat verda (provinent de fonts renovables). - Adquirir PC i màquines d'oficina d'alta eficiència energètica. - Introduir aliments orgànics en hospitals, escoles i càterings. - Introduir sistemes de refrigeració/calefacció de màxima eficiència en els edificis municipals. - Orientar els serveis de neteja a la promoció de la salut. - Aconseguir uns transports públics amb baixes emissions.La campanya facilitarà materials d'informació i consells per a les autoritats locals, a més de trobades per intercanviar experiències tècniques i proveirà les ciutats que vulguin adherir-s'hi d'una metodologia específica per introduir la compra verda al seu ajuntament (podeu veure les fites o "milestones" del programa i altres informacions a www.procuraplus.com). Un projecte, amb els mateixos objectius, serà presentat al programa LIFE per tal d'aconseguir més recursos. Aquesta nova campanya és el resultat més tangible de la Conferència, però òbviament s'hi han tractat molts altres temes que no intentarem de resumir. Però sí que vull subratllar la importància -i la influència- que té l'actual debat sobre la nova directiva de contractació pública de la Comissió Europea. La possible inclusió de paràmetres ambientals -com també socials- en els plecs de condicions dependrà molt de la solució final que es materialitzi en els textos comunitaris. A Göteborg, hi va estar present l'Ajuntament de Hèlsinki, que ha fet història per guanyar el primer cas al tribunal de Justícia Europeu relatiu a la compra verda. El 1997, la companyia de transports públics de la ciutat de Hèlsinki va convocar un concurs per la compra de nous autobusos per a la seva flota, en el plec de condicions del qual es van incorporar criteris ambientals, com ara la valoració de la menor contaminació atmosfèrica i acústica dels vehicles. L'empresa que va guanyar proveïa busos amb gas natural, però una de les empreses perdedores va apel·lar a la justícia per entendre que hi havia hagut discriminació en l'aplicació dels criteris ambientals. El cas va arribar fins al Tribunal Europeu de Justícia que, en una per a nosaltres transcendent decisió (cas C-513/99, de 17 de setembre de 2002), ha fallat a favor de l'Ajuntament de Hèlsinki, entenent que els criteris tenen relació amb l'objecte del contracte, que no donen llibertat il·limitada a l'autoritat contractant, que estan expressament mencionats al plec de condicions i que, finalment, respecten els principis de no discriminació de la Unió Europea. Aquesta sentència obre un nou camí per a la compra verda i la inclusió de paràmetres ambientals -al costat dels de preu i qualitat- en la contractació pública. Una excel·lent notícia. I també una notícia significativa que hagi estat un ajuntament el primer a portar un cas d'aquests als tribunals europeus -i no cap altra administració- perquè demostra el compromís local amb la sostenibilitat. Les conclusions de la Conferència ECOPROCURA, de ben segur, ens permetran fer més visible aquest compromís intern de les autoritats locals i enviar un senyal clar al mercat sobre el que volem adquirir i com volem treballar per ser més sostenibles.
Director Educació Ambiental i Participació de l'Ajuntament de Barcelona