Emoció, seducció, relat i projecte

La sobirania en el segle XXI demana eficiència, economia circular i gestió de la demanda
Socioecòleg, President d'ERF - Estudi Ramon Folch & Associats
03/01/2011 - 00:00
Els paleoantropòlegs s'exciten quan troben indicis d'activitats simbòliques en els jaciments que estudien. Una pintura propiciatòria de caça o un enterrament associable a ritual funerari són retinguts com a prova d'humanitat. Un homínid esdevé candidat a humà quan fa coses no necessàries. Els humans dediquem els nostres millors esforços a teatralitzar les emocions. Per a tapar-se, no cal roba ben tallada i acabada de planxar. Pentinar-se és superflu a l'hora de sobreviure. Les dones es maquillen, els homes s'afaiten, celebrem els aniversaris. La seducció està lligada sobretot a la representació. Ningú no enamora exhibint ecografies saludables.

Els diaris ens han mostrat les primeres fotos d'Artur Mas com a President de Catalunya, al balcó del Palau de la Generalitat. Se'l veia sota el Sant Jordi de la façana, mig tapat per la senyera. Amb això no n'hi haurà prou, ni de bon tros, però sense això no anirem enlloc. Un dels errors del Tripartit (que són menys dels que s'ha posat de moda criticar) ha estat no seduir. "Menteix-me i digues que m'estimes!", deia Vienna a Johnny Guitar. Les infidelitats es poden perdonar; la desesma, no.

Catalunya, més que escut, té logo. En comptes de lleons rampants, gorres frígies o columnes d'Hèrcules tenim uns discrets florons noucentistes contrapuntant quatre barres ja prou minimalistes. O ens sobra grafisme o ens falta heràldica. La sobirania es pròpia d'humans que s'emocionen, només els àngels bufadors viuen de l'aire del cel. Necessitem paraules, a més de fets, projectes que ens enrolin, un país per somniar coses. I més Guardioles.

Hem de veure el futur com un repte, no com un problema. O sigui com una oportunitat. Podem esdevenir un país post-industrial sostenibilista. L'industrialisme clàssic pertany al passat quasi tant com el pre-industrialisme de l'ancien régime. Per parlar de sobirania en el segle XXI s'ha d'entendre d'eficiència energètica, d'economia circular i de gestió de la demanda. Només les idees globals justifiquen els projectes locals. Les banderes, aleshores, s'omplen de colors il·lusionats, humans.

Socioecòleg, Director general d'ERF

Relacionats

Article

L'Ajuntament de Tarragona ha publicat una guia per aplicar la perspectiva basada en la protecció de la natura, la justícia social i la cultura democràtica a les produccions culturals.

Acte
10/05/2024 - 00:00
Tarragona
Notícia

Els cicles Cultura o Extinció i Climactives porten una trentena d'activitats a la ciutat per conscienciar sobre el canvi climàtic. Les activitats, organitzades per Cultura, Joventut i Cooperació, són gratuïtes i es duran a terme aquest mes maig i al juny.

Butlletí