BedZED són les sigles de Beddington Zero Energy Development (urbanització d'energia zero), i es troba a Sutton, al sud de Londres, a uns vint minuts en tren del centre de la ciutat. Quan es va dissenyar, el terreny era una zona industrial abandonada, i l'estudi de l'arquitecte Bill Dunster, encarregat del projecte, tenia una premissa clara: l'eco-eficiència. Tot s'havia de fer pensant en minimitzar el consum, els residus, l'impacte ambiental i la futura demanda d'aigua i energia. I, fins a cert punt, ho van aconseguir.
Construcció sostenible, edificis eco-eficients
Tota l'edificació es va realitzar íntegrament amb materials de construcció reciclats: sorra, formigó, estructures metàl·liques... Algunes de les bigues es van obtenir de les restes d'una antiga estació de tren propera, tota vegada es va comprovar que encara estaven en bon estat. A més, la fusta emprada era d'origen certificat sostenible, i tots els productes -també els treballadors de l'obra- van provenir de menys de 50 quilòmetres de distància per estalviar energia i emissions en el transport.
L'eficiència dels edificis es va centrar, sobretot, en garantir l'estabilitat tèrmica de l'interior: evitar el fred a l'hivern, i la calor excessiva a l'estiu. Per això es van construir parets molt gruixudes i de materials aïllants, i un sistema de ventilació creuada combinada amb la circulació d'aire per unes xemeneies de colors vistosos que són un dels símbols d'identitat del BedZED. L'orientació dels edificis es va estudiar al detall. La façana sud té grans ventanals per aprofitar llum i calor solars, i vidres triples per mantenir la temperatura. Al nord, on el calor que arriba de l'exterior és menor, es situen les estances on s'hi passa més hores: menjadors, sales d'estar o oficines, perquè la presència humana i la calor que desprenen màquines i electrodomèstics compensen la diferència de temperatura.
Amb tot això, s'ha aconseguit que no siguin necessaris sistemes d'aire condicionat ni ventiladors elèctrics. I, a l'hivern, la temperatura interior no sol baixar dels 17 graus, així que pràcticament no cal la calefacció. Per als dies més freds, però, es va construir una planta de generació d'energia i calor a partir de biomassa, alimentada amb restes de fusta dels boscos propers. En total, als habitatges del BedZED es fa servir un 10% de la calefacció que consumeix una casa convencional.
Estalvi d'energia, i estalvi d'aigua
A més de l'estalvi directe d'energia aconseguit amb les mesures arquitectòniques i els materials utilitzats, el barri de BedZED també produeix energia a partir dels 777 metres quadrats de plaques fotovoltaiques instal·lades a la façana sud dels edificis. Aquesta energia es destina, en part, a recarregar la quarantena de cotxes elèctrics que els veïns del BedZED comparteixen mitjançant un sistema de car-sharing que es va posar en marxa des del principi. D'altra banda, tots els electrodomèstics que es van instal·lar són de baix consum energètic.
L'aigua va ser un altre dels aspectes clau del disseny del BedZED. Totes les aixetes són d'alta eficiència ecològica, amb dutxes amb reducció de cabdal i rentadores que fan servir fins un 60% menys d'aigua que les convencionals. Però, a més, es va crear un circuit per aprofitar l'aigua de pluja per regar els jardins i per alguns usos domèstics, com ara reomplir les cisternes dels vàters. A més a més, es va posar en marxa un sistema de tractament d'aigües brutes in situ, amb la mateixa finalitat.
Altres mesures ambientals i socials
La sostenibilitat d'una zona residencial i comercial no depèn només del tipus de totxo amb què es va construir: calen mesures continuades i la col·laboració de la població (veure vídeo). Així, i conjuntament amb les autoritats municipals, es va crear un pla de transport públic que, junt amb el car-sharing, l'ús de bicicletes i els desplaçaments a peu, pretén reduir la presència de vehicles de motor privats al BedZED. A cinc minuts a peu hi ha una estació de tren que connecta amb el centre de la ciutat, a un quart d'hora hi ha una parada de tramvia i també hi passen alguns autobusos. De fet, hi ha molt poc espai per aparcar els cotxes particulars en aquest barri.
El complex urbanístic també té molts espais verds, un centre d'esports, camp de futbol, escola bressol, botiga d'alimentació ecològica i centre de salut, amb l'objectiu que els residents tinguin a l'abast tots els serveis bàsics sense haver de desplaçar-se, i que els veïns puguin compartir espais, de manera que es creï funcionament de barri.
D'altra banda, s'ha intentat promocionar el consum d'aliments ecològics de productors propers, amb repartiment directe al barri, que redueix el transport i potencia l'economia local, però aquesta mesura no ha tingut l'acceptació que s'esperava.
Manteniment deficient, però balanç positiu
En el moment de donar les claus als nous residents, l'any 2002, es van poder posar en marxa pràcticament totes les mesures previstes. Però amb el temps hi han anat sorgint alguns problemes que van evidenciar que no s'havien calculat bé els costos de manteniment de les instal·lacions. Sobretot, la a planta generadora d'energia i calor a partir de biomassa va donar molts problemes, i finalment s'ha acabat tancant, de manera que part de l'energia prové ara del sistema elèctric convencional. El tractament d'aigües residuals també va resultar massa car per al volum de litres que aconseguia recuperar, i també es va decidir que deixés de funcionar.
Tot i això, les emissions per habitant al BedZED són un 56% menors que la mitjana al Regne Unit. Bill Dunster, l'arquitecte que va encapçalar el disseny al BedZED, està projectant actualment d'altres urbanitzacions semblants, i millorades a partir de les errades detectades, a diversos punts d'Europa i de Xina.
Adjunt | Mida |
---|---|
bedzed.jpg | 15.88 KB |