Els menjadors escolars ecològics: aprendre a desaprendre

Autores: Isabel Coderch, Alba Gros i Neus Garriga
Membres de la Taula de Treball d'Alimentació Escolar Ecològica
07/12/2009 - 00:00
Els menjadors ecològics ens permeten que l'educació sigui vivencial dins i fora de l'escola, que treballem conceptes transversals, que diversos actors hi participin i que propiciem un canvi d'actituds a partir d'una educació crítica i transformadora

Aconseguir que els nens mengin més verdura, que els pares acceptin més proteïna vegetal (en detriment de proteïna animal), que les cuineres acceptin més feina a l'hora de treballar amb producte fresc i que els monitors de menjador puguin valorar els nous menús són alguns dels objectius que haurem de fixar-nos a l'hora d'introduir aliments ecològics, de temporada i locals a l'escola. L'experiència ens demostra que la sensibilització i l'educació dels diferents grups implicats -i no solament de la quitxalla!- és vital per poder afrontar el repte amb certes garanties.

En el procés ens adonarem que tothom és important i que les modificacions que plantegem en l'àmbit alimentari no es poden quedar només acotades a les hores del dinar. La naturalesa d'un menjador escolar ecològic ens convida a fer-ne un projecte educatiu que s'escamparà com una taca d'oli pels diferents espais de l'escola i també més enllà dels seus murs, ja que entenem que una escola no tan sols està ubicada en una comunitat sinó que és part d'aquesta comunitat i es fa necessari, per tant, que hi interactuï.

Un procés constant de transformació
La nostra escola i el nostre entorn són espais vius i van de la mà de les diferents realitats. No són estàtics. El nostre projecte educatiu tampoc no és; per tant, les activitats entorn dels menjadors escolars ecològics les hem de veure també com a processos educatius de transformació: "fent camí en caminar".

Escoltant a l'altre: sabem que tenir un menjador ecològic no vol dir que tothom ho tingui clar, ni que ho tingui interioritzat, però si que aquest projecte educatiu parteix, abans de res, d'escoltar tothom.

Estant pendents del camí: després de conèixer qui som, on som, què sabem i amb qui comptem, ja ens trobarem a l'inici d'un camí en què s'obriran ritmes diferents, il·lusions, dificultats... Uns s'hi engrescaran i d'altres ho veuran complicat, però es tracta només de caminar.

Acceptant la naturalesa viva del nostre centre: avui podem ser vint infants i demà ser-ne vint-i-tres, o passar de tenir tres llengües maternes a tenir-ne cinc, pot entrar una nova persona a l'equip de professorat, de neteja, de cuina... que a priori no estigui interessat en el nostre projecte.

Aprenent i desaprenent: els menjadors escolars ecològics ens donen un bon gust de boca i també ens apropen a uns continguts nous o a d'altres de ja coneguts des d'una nova mirada. Aquesta mirada ens ha d'ajudar a endinsar-nos en una pràctica quotidiana que ens portarà a fer petits canvis d'actitud transformadors.

Tots i a tot arreu
A qui "eduquem" i "sensibilitzem"? Tots hi tenim cabuda. Podem aprendre de tothom, no només de la mestra o l'educador del menjador. També pot tenir aquest paper la dona que neteja l'aula, el conserge, els infants, la directora del centre, el company de la mare de les dues nenes, les cuineres... la llista és llarga.

Les preocupacions i les propostes que pot oferir cada un d'aquests agents són diferents i, per tant, escoltar-nos els uns als altres, compartir neguits, conèixer les necessitats i veure com podem fer propostes educatives conjuntes farà que cadascú sigui protagonista del seu procés d'aprenentatge i ens permetrà dur a terme un treball d'equip saludable.

A més de tenir molts col·lectius amb qui treballar, també tenim molts espais per on ens podem moure: l'aula, el menjador, la cuina, la casa, el barri, la ciutat o el poble. I ens hi movem de manera dinàmica: de l'aula al mercat, del mercat a la cuina de l'escola, de la cuina de l'escola a la masia i de la masia a l'aula altre cop. Per tant, les activitats que podem plantejar-nos amb l'alumnat des de l'experiència de menjadors escolars poden jugar amb aquests espais. Participem en un projecte que ens permetrà assaborir els aliments, tindrem cura de la nostra salut i aprendrem/desaprendrem des de la reflexió i cap a accions decidides i concretes en el nostre dia a dia.

Quins conceptes treballem i a través de quines activitats?
Un dels objectius del projecte educatiu és la construcció col·lectiva del coneixement a partir del que jo conec, del que coneixen els altres, del que em diu el llibre de text i del que em diu la botiguera del meu barri, per exemple. Partim de la nostra realitat quotidiana per entendre el món.

Per exemple, puc observar la meva manera de menjar des dels diferents espais: a l'escola, a la cuina, a casa, al barri, preguntar als meus companys i companyes d'aula, als professors i professores, als pares i mares, demanar a la persona que em ven la fruita d'on procedeixen els productes que menjo i, després, anar més enllà i reflexionar sobre quines conseqüències té la meva alimentació per a mi i per als altres. És a dir, reflexionar per què jo menjo d'una determinada manera i no d'una altra m'ajudarà a veure en quina realitat em moc, i el fet de ser-ne conscient m'ajudarà a decidir si vull canviar la meva manera d'actuar.

Quan parlem de projecte educatiu és important treballar-ho tant des dels conceptes -agricultura ecològica, consum responsable, aliments sans i nutritius, producte local, producte de temporada, aliments transgènics, gestió de residus, etc.- com també des de les actituds i hàbits: potenciant un consum responsable en què sóc jo mateix qui decideix quin tipus d'alimentació vull, on vaig a comprar i com vull que sigui la meva "vida quotidiana". D'aquí que el ventall de possibilitats sigui molt gran i puguem anar realitzant diferents activitats tant des del currículum com des de les activitats extraescolars.

La cuina com a laboratori
La idea de transversalitat és molt important. Els continguts que treballem en els menjadors escolars ecològics podem treballar-los des del currículum: parlar d'agricultura ecològica a l'assignatura de ciències naturals, de com podem calcular el preu d'un menú a matemàtiques o fer un experiment científic, melmelada de taronja de ca l'àvia, utilitzant la cuina com a laboratori, i fins i tot conèixer la química i la física del compostatge o dels residus orgànics. Quan preparem les activitats ens hem de fixar en les àrees temàtiques (agricultura ecològica, indústria i comerç d'aliments, pagesia al món i a casa nostra), les edats (en funció del cicles educatius del currículum escolar), els espais (aula, menjador, centre educatiu, casa) i els actors a qui ens adrecem (AMPA, personal de cuina, el barri, el poble, la comarca, el món).

Tothom hi té cabuda i tothom hi participa
Catalunya és un país acollidor d'infants i de famílies nouvingudes. I també som emigrants de mena: sempre hem tingut interès de conèixer i trepitjar altres terres. Així doncs, un altre aspecte important en l'àmbit educatiu és la recuperació del saber tradicional de la nostra cultura i el coneixement d'altres cultures.

Mitjançant l'alimentació als menjadors podem promoure la interacció entre els companys, la mirada cap a l'altre, l'aproximació a les diferents cultures i valors, i també pot facilitar compartir coneixements. Els tomàquets de l'hort escolar compartiran cuina amb el cuscús de verdures a l'hora de dinar i amb el pa amb tomàquet a l'hora de berenar.

Aquest article formarà part d'un guia sobre com es pot començar un menjador escolar ecològic què esta elaborant la Taula de Treball d'Alimentació Escolar Ecològica i que es publicarà el 2009.

*Revista Educació i Sostenibilitat. No. 5 Alimentació. Primavera 2009

(P)

La revista 'Educació i Sostenibilitat', a 'Sostenible'

Educació i Sostenibilitat, la revista de l'RCE Barcelona, manté una col·laboració fixa amb Sostenible, publicant algunes de les seves entrevistes i articles més destacats (consulteu aquí els articles publicats).
Educació i Sostenibilitat és una revista dirigida al educador de tots els nivells formatius, disponible en català, castellà e anglès. Ofereix reflexions i eines per a integrar temàtiques socio-ambientals claus a les activitats de formació tan en l'àmbit formal com en el no formal.  S'hi poden trobar articles de reflexió de líders d'opinió i d'estudiants, experiències educatives de diferents àmbits i sectors, entrevistes amb experts, així com una selecció de recursos pedagògics per a la temàtica tractada.
Si us interessen els seus continguts, des de Sostenible us animem a subscriure-us-hi!
AdjuntMida
Image icon CEIP Fort Pienc17.53 KB

Relacionats

Notícia

Aquest curs escolar, un total de 23.120 alumnes dels centres educatius del Vallès Occidental han participat en les activitats educatives que ofereixen el Consell Comarcal del Vallès Occidental i el Consorci per a la Gestió de Residus. Es tracta d’activitats que van des de la sensibilització ambiental fins a la igualtat, la vida saludable i comportaments de risc, l’energia o l’aigua, entre d’altres. 

Butlletí