[APUNT] Túnel (per Ramon Folch)

Socioecòleg, President d'ERF - Estudi Ramon Folch & Associats
12/03/2007 - 00:00
Una tuneladora moderna avançant sense destorbs a 30 m de fondària no té res a veure amb el malaurat túnel manual del Carmel o amb el complicadíssim pas de vies entre Bellvitge i Sants. TÚNEL Visc quasi a la vertical del futur túnel barceloní de l'AVE, a tocar d'un xamfrà del carrer Provença. En sortir de casa, veig cada dia una d'aquestes pancartes sospitosament manufacturades que comminen a evitar esgarrifoses desgràcies. Diu literalment: 'L'AVE pel litoral. Salvem més de 18.000 habitatges, la Sagrada Família, la Pedrera, l'Hospital Clínic... No per carrers de 20 m d'amplada'. L'AVE és un tren, no un terratrèmol. El redactor de la pancarta dóna per fet que Barcelona s'anirà ensorrant com un castell de cartes al pas de la tuneladora. Entristeix que es diguin aquestes bestieses i que hi ha hagi persones que prestin els seus balcons per a propalar-les. Una tuneladora moderna avançant sense destorbs a 25-35 m de fondària no té res a veure amb el malaurat túnel manual del Carmel o amb el complicadíssim pas de vies entre l'Hospitalet i Sants. És molt diferent foradar una paret a cops d'escarpa i martellades (Carmel) que amb una broca i trepant (AVE). De fet, hi ha un centenar de quilòmetres de túnels ferroviaris sota Barcelona, gràcies als quals cada casa té a prop boques de tren o metro. Túnels o falsos túnels oberts a la plegada amb l'actual configuració dels carrers (Balmes, Aragó, Via Augusta, Laietana) o túnels veritables fets per sota de cases i monuments. Metro i tren soterrat vol dir túnels al subsòl urbà. La línia 5 del metro va Rosselló enllà (per sota del Clínic, aquesta sí), a 10-15 m de fondària, i com si res. Ningú va piular quan es va fer, ni piula ara que hi passen trens cada cinc minuts. La perforació del túnel de l'AVE potser obrirà alguna esquerda. Tal vegada serà al menjador de casa meva. És una possibilitat remota que he d'afrontar. Per això demano un bon projecte i un encara millor control d'obra, això sí. Però sense dir bestieses. DESCONFIANÇA Tanmateix, s'entén la desorientació popular. Entristeixen les opinions descabellades, sí, però més entristeix encara l'autisme arrogant d'alguns poders públics. Haurien d'explicar d'una vegada per totes com està projectat aquest túnel de 5,6 km, com és d'absurd relacionar una perforació feta a 30 m de fondària amb l'amplada concreta d'un carrer i com es consolidaran els fonaments que convingui cautelarment consolidar. Haurien d'exposar detalladament el projecte i establir comissions mixtes de seguiment, no implicades amb la direcció d'obra i integrades per observadors imparcials i competents. Haurien d'assegurar que es construirà sense presses electorals ni de cap altra mena i que les empreses adjudicatàries oferiran totes les garanties. No és tan difícil, si es tenen determinats hàbits de transparència. És molt difícil, si es té el costum de treballar en l'opacitat ocultadora dels errors del col·lega: avui per tu, demà per mi. De moment, l'esfondrament del Carmel i el desastre colossal de Bellvitge-Sants no tenen responsables reconeguts. El Carmel se saldà amb la dimissió protocol·lària d'un competent director general que no en tenia cap culpa i l`enfilall de despropòsits de Sants es presenta com incidents de procés. La premsa, enllaminida pels resplendors efímers del rebombori o atiada per interessos de partit, fa la seva aportació a la cerimònia de la confusió. Ja n'hi ha prou. Més responsabilitat, menys opinions, més criteri. I l'AVE que passi per on hagi de passar.
Doctor en biologia, socioecòleg. Director científic de Sostenible, director general d'ERF, president del Consell Social de la Universitat Politècnica de Catalunya.
Fitxers adjunts: 
AdjuntMida
Image icon [ articles publicats ]25.31 KB

Relacionats

Butlletí