23/09/2003 - 00:00
El Dia Sense Cotxes va acabar dilluns, 22 de setembre, amb un 3% menys de trànsit a Barcelona, i amb uns resultats igualment incerts en moltes grans ciutats del país. La convocatòria d'aquest any, immersa en un cert tot i que poc publicitat desacord institucional, es va cloure amb un resultat agredolç, que algunes veus han qualificat directament de fracàs. De fet, han estat moltes les crítiques que s'han aixecat a l'entorn d'aquesta jornada, convocada arreu d'Europa i que té, com a principal objectiu, fer prendre consciència al ciutadà de les conseqüències d'un ús abusiu del vehicle privat. El Dia sense Cotxes posa de manifest, efectivament, aquesta insostenibilitat però, malauradament, també subratlla que el cotxe privat continua sent en moltes ciutats, i en especial a Barcelona, un instrument imprescindible en la mobilitat quotidiana. En definitiva, que al marge de les campanyes de comunicació i formació que, amb eficàcia i regularitat es relacionen amb aquesta convocatòria, cal impulsar decididament els plans d'infraestructures per millorar la xarxa de transport públic. El balanç de la jornada és, per tant, ambivalent: per una banda, el Dia sense Cotxes serveix, com a mínim, per recordar la necessitat d'un debat ineludible. La notorietat mediàtica de la jornada assegura almenys algun tipus d'efecte conscienciador: cal recordar, en aquest sentit, que són moltes escoles han incorporat activitats a l'entorn de la mobilitat sostenible aquests dies i que, el cap de setmana passat, un gran nombre de municipis catalans -prop d'un centenar- van organitzar activitats lúdiques. Des d'aquest punt de vista, per tant, es pot considerar que el Dia sense Cotxes ha estat un èxit a partir de la suma de més municipis implicats i més activitats... La qüestió dels talls de trànsit és tota una altra cosa ja que no van anar acompanyats d'una disminució perceptible del trànsit. Fet i fet, és això el que ha generat bona part de la polèmica. Els embussos van ser especialment sonats a Llúria i Aribau, per on es desviaven els cotxes que no podien atravessar el Passeig de Gràcia que, com la Rambla, eren les dues vies tallades a la circulació, ahir, dilluns, 22 de setembre. Els ecologistes -han emès comunicats Ecologistes en Acció i Amics de la Bici- han lamentat la tebior de l'administració a l'hora de programar les activitats. Al seu entendre, era necessària més contundència. Tot el contrari que altres veus que han demanat, especialment a Barcelona, un reconsiderament a la baixa de la jornada alegant que els embussos de trànsit no ajuden a prendre consciència, més aviat el contrari. Així ho van consignar els partits a l'oposició, Convergència i Unió i el Partit Popular. El trànsit intens i sorollós de dilluns confirmava que bona part dels barcelonins que normalment fan servir el cotxe per anar a la feina ho van continuar fent. I alguna cosa similar va passar a la major part de ciutats catalanes adherides. El volum de trànsit registrat a Barcelona va baixar tan sols 3% en relació a un dilluns normal, tot i que a les rondes hi a haver un 7% menys de cotxes. A canvi, hi va haver un increment moderat del transport públic, d'un 3,5%, concretament. Una xifra, aquesta, sensiblement inferior a la d'anteriors convocatòries.Més informació sobre la Setmana de la Mobilitat Sostenible 2003.