El BACC demana més facilitats per anar a la feina en bicicleta

El Bicicleta Club de Catalunya proposa una sèrie de mesures per incentivar el seu ús
Font: BACC
12/06/2009 - 00:00

Dijous 11 de juny es va celebrar a Barcelona el "Dia de la bicicleta a la feina" una iniciativa del Bicicleta Club de Catalunya (BACC) emmarcada dins el programa d'activitats de la Setmana de la Bicicleta. Segons els organitzadors, prop de 2.000 persones es van apropar als cinc punts que es van instal·lar a la ciutat per convidar a esmorzar a tot aquell que hi passés en bicicleta.

Un dels principals comentaris dels qui anaven a treballar en bicicleta va ser la manca d'un espai per deixar-la a la feina, ja que el robatori és un greu problema a la ciutat. Segons el BACC, molt poques empreses disposen d'aparcaments segurs pels seus treballadors dins la mateixa empresa, fet que desincentiva l'ús d'aquest vehicle.

Per aquest motiu, el BACC ha decidit crear una plana web on es donarà informació de com crear un aparcament per bicicletes i els beneficis que suposa per a l'empresa incentivar l'ús d'aquest vehicle entre els seus treballadors. També comptarà amb testimonis dels mateixos usuaris que expliquen perquè i com van començar. A més, seran els mateixos usuaris els qui trenquin amb uns quants prejudicis sobre la bicicleta.

Per què potenciar la bicicleta a la feina?
Segons aquesta organització, les empreses que potencien que els treballadors es desplacin amb bicicleta estan reduint les despeses en termes de salut (reducció d'absentisme laboral), accidentalitat (la bicicleta és el vehicle amb menys accidents), aparcament (a un aparcament de cotxe hi caben 10 bicicletes) i desplaçament (reducció d'embussos i temps perdut), entre d'altres.

A més a més, els treballadors que van amb bicicleta a la feina fan diàriament l'exercici físic necessari per mantenir la seva salut, sent més difícil renunciar-hi ja que no requereixen un temps extra. Arriben més desperts a la feina i estalvien molts diner en aparcament, adquisició del vehicle, benzina....

(P)

Proposta de mesures
En aquest sentit, el BACC proposa posar en marxa una sèrie de mesures:

Una ordenança fiscal favorable a la bicicleta,  que doni un tractament favorable a les empreses que fomentin entre els seus treballadors l'ús de mitjans de transport sostenibles com la bicicleta. Actualment, la llei permet que les ordenances fiscals estableixin una bonificació de fins el 50% de l'impost d'activitats econòmiques als que estableixin plans de transport col·lectiu i cotxe compartit. El BACC, doncs, reclama les mateixes condicions per les bicicletes.

Aparcaments segurs a les empreses, ja sigui a l'interior de l'edifici, en aparcaments subterranis municipals o aparcaments al carrer tancats.

Reducció de l'aparcament de vehicles no sostenibles, de manera que les empreses cobrin i/o redueixin el nombre de places d'aparcament de cotxe o moto destinades als seus treballadors. Els ingressos es destinarien a fomentar els mitjans de transport sostenibles.

Pagament de quilòmetres bici. Que les empreses paguin els quilòmetres de bici, amb 0,19 euros/quilòmetre. A Bèlgica, la llei permet el pagament de les despeses de transport amb bicicleta a raó de 0,15 euros/km de bicicleta als treballadors.

Facilitar l'adquisició de bicicletes. Que es donin facilitats als empresaris per comprar bicicletes lliures d'impostos als seus treballadors. A Holanda es va introduir una llei que permetia als empresaris comprar una bicicleta als seus treballadors, lliure d'impostos, fins a una quantitat de 749 euros.

Pla 2000E - Bici. Subvenció la compra d'una bicicleta equivalent al 33% del seu preu, igual que s'està fent ara amb la bonificació per a la compra del cotxes i motos.

--
Notícies relacionades:
Reclamen per a la bicicleta les mateixes ajudes que per al cotxe
Neix la Xarxa espanyola de Ciutats per la Bicicleta
El Govern aprova el Pla estratègic de la bicicleta

Anar en bicicleta a la feina a Europa

Bèlgica: Des del 1997, la llei permet als empresaris de Bèlgica pagar pels seus treballadors que van amb bicicleta a la feina un import lliure d'impostos de 0,15 euros per quilòmetre de bicicleta.

Holanda: aquest país va introduir una llei que permetia als empresaris comprar una bicicleta als seus treballadors, lliure d'impostos, fins a una quantitat de 749 euros. Al 2008, es van vendre 240.000 bicicletes per anar a la feina, que representen 1 de cada 5 bicicletes noves venudes, a un preu mig de 836 euros.

Regne Unit: Al 2005, el govern del Regne Unit va iniciar el programa d'incentius pel qual les empreses poden llogar bicicletes als seus treballadors com a un benefici lliure d'impostos amb la condició de que les bicicletes es facin servir per anar i tornar de la feina i durant la feina.

Etiquetes: 

Relacionats

Notícia

El ple de l'Ajuntament de Reus ha aprovat de manera inicial el passat divendres, 5 de maig el Pla de Mobilitat Urbana i Sostenible, així com sotmetre a exposició pública el document i l'estudi ambiental estratègic.

Butlletí