El Pla de Mobilitat de la Regió Metropolitana de Barcelona incorpora objectius ambientals

El pdM realitza una clara aposta per la reducció de les emissions de gasos amb efecte hivernacle i la reducció del consum d'energia
Redacció
03/09/2008 - 00:00

La Generalitat ha aprovat aquest dimarts el Pla Director de Mobilitat (pdM) de la Regió Metropolitana de Barcelona, un pla que, segons han destacat els mitjans de comunicació, estableix entre d'altres qüestions rebaixar els peatges als cotxes que circulin amb més d'un viatger. Aquesta mesura, al igual que ho va fer en el seu moment la limitació dels 80 km/h, ja està provocant tot tipus de comentaris i reaccions en contra. Volent fugir de la tempesta mediàtica, Sostenible vol presentar els objectius del pla i els seus criteris de sostenibilitat.

De fet, el primer que cal destacar del pdM de la Regió Metropolitana de Barcelona és que els seus objectius operatius recullen plenament els objectius ambientals de l'informe de sostenibilitat, amb una clara aposta per la reducció de les emissions de gasos amb efecte hivernacle i la reducció d'emissions de NOx i PM10, minimitzant el consum d'energia i la reducció del consum de combustibles derivats del petroli (aquí podeu consultar els criteris de sostenibilitat del pdM, en versió PDF).

¿Perquè un pla de mobilitat?
La Regió Metropolitana de Barcelona té una superfície de 3.236 km2 -amb 164 municipis distribuïts en set comarques- i una població de 4,8 milions de persones. El creixement sostingut de la zona ha portat a la dispersió de l'activitat econòmica i l'augment de la població en els municipis més petits, un fet que ha impulsat l'ús del transport privat per anar a la feina. Es calcula que dos de cada tres persones que van a treballar en transport trien el cotxe.

Aquest escenari de sortida, junt amb les previsions de creixement del parc mòbil pels propers anys (gairebé 3,5 milions de vehicles en circulació al 2012), han estat el motiu per començar a treballar en el canvi de patró de mobilitat a la Regió Metropolitana de Barcelona.

Els objectius ambientals
En aquest sentit, els objectius del pdM són en la seva majoria objectius ambientals, establerts com ja s'ha dit a l'informe de sostenibilitat del pla:

  1. Minimitzar la distància mitjana dels desplaçaments millorant la xarxa de transport públic i coordinant l'urbanisme amb la mobilitat, de manera que s'aturi l'actual dispersió territorial entre els habitatges i les activitats econòmiques.
  2. Potenciar el canvi modal de la mobilitat metropolitana incrementant el pes del transport públic fins al 34,3% sobre el total del transport i millorant la quota de mitjans no motoritzats (com per exemple, extensió de l'ús del bicing a l'àrea metropolitana).
  3. Moderar el consum d'energia i reduir la intensitat energètica del transport a la regió metropolitana a través de la millora de l'eficiència i la diversificació de combustibles (biodièsel, gas natural).
  4. Reduir la contribució que la mobilitat fa al canvi climàtic
  5. Reduir la contaminació atmosfèrica resultant del transport
  6. Disminuir la contaminació acústica
  7. Integrar paisatgísticament les noves infraestructures
  8. Reduir l'accidentalitat

93 mesures concretes
Per tal d'assolir aquests objectius, el pla contempla fins a 93 mesures agrupades en 9 eixos d'actuació, amb una inversió prevista, fins el 2012, de 197 milions d'euros. A banda de reduir el peatge a aquells vehicles que circulin amb més d'un viatger, aquestes són altres de les mesures contemplades:

-Impulsar la redacció de plans de mobilitat urbana en municipis de més de 20.000 habitants (la Llei de mobilitat només obliga a fer-ho als de més de 50.000).
-Crear una xarxa interurbana de carrils-bici de 150 quilòmetres i habilitar nous aparcaments per a bicicletes.
-Doblar les places d'aparcaments de dissuasió a les estacions interurbanes de ferrocarril, passant de les 10.000 actuals a més de 21.000 l'any 2012.
-Millorar la freqüència de pas de tramvia i metro, en especial en hora punta.
-Crear un portal web de serveis de cotxe compartit.
-Donar prioritat als vehicles d'alta ocupació i impulsar cursos de conducció eficient

Aquí podeu consultar en detall les 93 mesures que contempla el pdM (PDF).

--
Per a més informació, consulteu el text complert del Pla Director de Mobilitat de la Regió Metropolitana de Barcelona

Relacionats

Notícia

El ple de l'Ajuntament de Reus ha aprovat de manera inicial el passat divendres, 5 de maig el Pla de Mobilitat Urbana i Sostenible, així com sotmetre a exposició pública el document i l'estudi ambiental estratègic.

Butlletí