El Premi a la trajectòria de persones o organitzacions en la protecció del medi ambient, per reconèixer activitats mereixedores de ser considerades un referent als país en la seva especialitat, s'ha atorgat a dues organitzacions ex-aequo:
Al Grup de Defensa del Ter, de Manlleu (Osona) per la seva dedicació constant, durant 26 anys, a la defensa i conservació de la Conca del Ter. La creació de l'entitat va suposar un enriquiment democràtic per la societat, que va trobar en ella noves formes de participació i compromís amb les persones i amb l'entorn. Encara continua implicant la societat en nous projectes.
Al Grup de Natura Freixe, de Flix (Ribera d'Ebre), que enguany compleix 25 anys, per la seva tasca de conservació d'un tram del riu Ebre a Flix. La seva principal actuació se centra en la gestió de la Reserva Natural de Sebes i Meandre de Flix, que des del 1999 s'ha convertit en un referent de la integració de la població local en la gestió d'un espai natural i de la dinamització a nivell local i comarcal d'una economia a l'entorn de la preservació i valorització del patrimoni natural.
En la modalitat Projectes de recerca, innovació i desenvolupament en la protecció i millora del medi ambient, el jurat ha decidit distingir Roger Samsó, pel seu treball sobre l''Optimització del tractament d'aigua residual amb aiguamolls construïts mitjançant models matemàtics'. El treball s'ha centrat en el desenvolupament i la utilització de models numèrics per millorar el coneixement dels processos que donen lloc al tractament de l'aigua residual dins els aiguamolls construïts.
Els Premis han estat lliurats, el 5 de juny, pel secretari de Medi Ambient i Sostenibilitat, Josep Enric Llebot, acompanyat de la Directora general de Polítiques Ambientals, Marta Subirà.
L'Institut Marianao de Sant Boi de Llobregat i l'Institut de Vila-seca, s'emporten el Premi Escoles Verdes 2014
En el mateix acte, s'ha lliurat el Premi Escoles Verdes, creat per reconèixer públicament iniciatives exemplars d'educació per a la sostenibilitat fetes per escoles que tenen el Distintiu d'escola verda. A Catalunya hi ha actualment més de 600 centres que formen part del programa, que aquest any celebra el quinzè aniversari. Són escoles que fan diferents iniciatives per avançar, des de l'educació, cap als nous reptes i valors de la sostenibilitat.
Els guardons han estat per dos dels centres pilots del Programa Escoles Verdes, en reconeixement de la seva trajectòria:
L'Institut Marianao de Sant Boi de Llobregat (Baix Llobregat), pels seus més de 15 anys de treball de millora continuada en l'educació per a la sostenibilitat. Aquest és un centre de gairebé 1.000 alumnes i 100 treballadors, liderat per un equip de persones que conforma el Comitè ambiental, que ha dut a terme una tasca persistent, continuada, rigorosa, estricta i comunicativa per tal d'assolir la integració del criteri ambiental en la gestió del centre i en el currículum educatiu. Destaca també la seva col·laboració en l'assessorament i formació d'altres centres educatius, la participació en projectes nacionals i internacionals d'educació ambiental, i la seva implicació constant i activa en la millora del medi local.
I l'Institut Vila-seca de Vila-seca (Tarragonès) perquè des dels seus inicis com a centre, al 1998, la direcció i els membres del claustre van prendre el compromís d'educar tota la comunitat educativa en la idea del respecte cap a l'entorn més proper. Aquesta concepció de l'educació buscava crear un esperit crític i demanava la participació de tots en la millora l'entorn natural i social.
Altres entitats i projectes reconeguts als Premis:
Aquest any s'han volgut reconèixer dues actuacions de l'àmbit de la conservació i millora del medi aqüàtic per la seva iniciativa de protecció i millora del medi ambient:
La Fundació Emys, de Riudarenes (la Selva), pel projecte "Conservació de la tortuga d'estany (Emys orbicularis)", un projecte de custòdia centrat en els ecosistemes aquàtics que ha generat una xarxa estructurada de zones humides amb un reservori de biodiversitat excepcional.
I l'Associació La Sínia, d'Altafulla i Tarragona (Tarragonès), pel projecte "Un riu ben viu! Conservació i custòdia del territori al riu Gaià", centrat en el programa de custòdia i conservació del riu Gaià i el seu àmbit fluvial, sobretot en el tram baix, i la gestió de l'Hort de la Sínia, un centre on es combina l'educació ambiental i la producció agrària ecològica.
Pel que fa al Premi Escoles Verdes, també s'ha fet una menció honorífica al Centre d'Educació Especial Jeroni de Moragas de Santpedor (Bages), valorant de manera molt positiva la integració dels valors d'escola verda en el projecte educatiu del centre, implicant la comunitat educativa i promovent el treball amb xarxa amb altres centres educatius.
El jurat ha volgut reconéixer una actuació singular, directament vinculada a a la preservació del medi aquàtic com a ecosistema, duta a terme pel Col·legi Escorial de Vic (Osona). El centre ha dut a terme un projecte anomenat "El riu: un espai ple de vida i de coneixement", una iniciativa transversal i interdisciplinar de tota l'escola on el lligam curricular de les tasques efectuades, el treball en xarxa, la descoberta de l'entorn natural com a font de coneixement i el respecte i l'acció en el medi proper han estat els principals objectius.
També ha destacat la candidatura de la Xarxa d'escoles per la sostenibiltat de Cornellà de Llobregat (Baix Llobregat), en valorar de forma molt positiva el treball en xarxa dels centres educatius d'aquest municipi, col·laborant amb l'administració local, així com la qualitat de les actuacions realitzades. Per aquest motiu el jurat ha acordat fer-li una menció honorífica.