La sensibilització ha estat un dels punts més importants del projecte Gesmopoli, i el polígon del Pla ha estat l'únic que ha posat en marxa una pàgina web (www.mobilitatelpla.cat) que ofereix informació sobre les possibilitats per desplaçar-se a la zona fent servir transport públic, fent servir tecnologies com els mapes de Google per mostrar la ubicació de les parades.
"El projecte Gesmopoli ha estat un bon punt de partida per mirar de reduir la utilització del cotxe particular per les persones en el desplaçament al seu lloc de treball", explica Ramon Pons Lázaro, president de l'Associació d'Empresaris del Polígon el Pla (AEPLA). Pel que fa a les mesures iniciades pel projecte, Pons destaca l'elaboració de Plans de Mobilitat a les empreses més grans, plans dels que "hauria de sortir una millora del transport públic, tant pel que fa a la seva freqüència com a la seva regularitat".
Tot i així, el president d'AEPLA assegura que "hem d'afegir a l'estudi la problemàtica del transport de mercaderies si volem realment millorar la mobilitat". Per aquest motiu, "s'ha de resoldre i buscar altres vies per canalitzar fora del polígon el grandiós volum de tràfic que simplement l'utilitza per circular-hi pels seus carrers, és a dir, que no té el polígon com a inici ni com a destí final del seu trajecte".
Per la seva banda, Lluís Carrasco, Tècnic de Mobilitat i Transport Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat, creu que les millors mesures han estat "la millora del transport públic per a accedir al polígon i la millora del coneixement de l'existència del transport públic i les seves possibilitats". Carrasco també valora positivament "la reordenació del trànsit industrial i la ordenació de l'aparcament de camions i turismes al polígon".
Miquel Vila, Regidor de via pública, mobilitat i manteniment de l'ajuntament de Molins de Rei, valora especialment la metodologia feta servir pel projecte, on "l'anàlisi s'ha fet amb molta cura i valorant totes les alternatives possibles per accedir als polígons. Per obtenir les dades s'han fet enquestes en les empreses i per tant tenim la informació directa del treballador", explica. Per Vila, el millor de Gesmopoli ha estat poder "oferir una bona informació sobre quina oferta de transport públic hi ha a la zona", però també "la creació d'una pàgina web (www.mobilitatelpla.cat) que dóna la possibilitat de crear un fòrum de comunicació dels treballadors".
(P)
Entrevista a Albert Obiols, Gestor de Mobilitat al polígon el Pla
Com valoreu el projecte Gesmopoli?
El projecte Gesmopoli ha permès assentar unes bases sobre la gestió de la mobilitat sostenible en les zones industrials dels municipis que fins no fa gaire era una de les zones més oblidades de les poblacions.
L'execució de les mesures del Pla de Mobilitat dels Polígons Industrial endegats amb el projecte Gesmopoli permetrà que els treballadors no perdin oportunitats laborals per no disposar de vehicle propi, tal com està passant actualment en la majoria del territori català.
Quines creieu que son les mesures de més èxit per millorar la mobilitat al vostre polígon?
Tenim una bateria extensa de mesures per a millorar la situació actual. Les de curt termini passen per una millora substancial de la informació del transport públic actual, ja que un 53% dels treballadors desconeixen l'oferta del transport.
Altres de les accions més importants que s'intenten desplegar és la creació d'un servei llançadora d'autobús des de les estacions ferroviàries fins al polígon, la creació d'itineraris per a persones amb mobilitat reduïda fins el polígon, la implantació del Bicing Metropolità i la potenciació del servei compartir cotxe.
Com valoreu el paper que juga la figura del gestor en la mobilitat als polígons?
És la ròtula que permet una bona comunicació entre els treballadors i les empreses del polígon amb les administracions que ostenten competències relacionades amb la mobilitat. Encara que no ho sembli, la mobilitat implica a moltes institucions i a vegades ni els empresaris ni els treballadors saben a qui s'han d'adreçar segons l'àmbit que els afecta.
La proximitat del gestor als diferents agents implicats, fa que permeti canalitzar i agilitzar el flux d'informació entre les parts i d'aquesta manera poder donar una resposta més ràpida i concreta d'aspectes que preocupen a les persones que desenvolupen la seva activitat en el polígon.
Les dades del polígon
Superfície: 143 ha. (73 ha. a Sant Feliu i 70 ha. a Molins de Rei).
Número d'empreses: 341
Número de treballadors: 8.900
Municipis: Sant Feliu de Llobregat i Molins de Rei.
Situació: El Pla s'estén al llarg de la N-340 entre els municipis de Sant Feliu de Llobregat i Molins de Rei, en la zona compresa entre la via del ferrocarril i el Parc Agrari del Baix Llobregat, a uns 15 km. del centre de Barcelona i de l'aeroport del Prat (veure mapa).