Els escolars de L’Hospitalet fan front al canvi climàtic

13/12/2021 - 16:24

Es tracta d’un projecte conjunt de l’Ajuntament i la comunitat educativa, inserit en la Xarxa d’Escoles Sostenibles de Catalunya

Els escolars i els responsables dels centres educatius de L’Hospitalet tenen clar que alguna cosa s’ha de fer per preservar el planeta i així ho demostren amb les diferents iniciatives mediambientals que duen a terme al llarg del curs i que fomenten el reciclatge de residus, l’estalvi d’energia i d’aigua o la cura del medi natural, entre altres aspectes.

44 centres educatius de la ciutat, des d’escoles bressol a instituts, estan adscrits a la xarxa L’H Escoles Sostenibles, que —abans amb la denominació Agenda 21 Escolar— duu ja 15 anys fomentant entre l’alumnat la consciència mediambiental i la necessitat de tirar endavant accions concretes a les mateixes escoles, en la línia del que es debat aquests dies a la COP de Glasgow per frenar la crisi climàtica.

Es tracta d’un projecte conjunt de l’Ajuntament i la comunitat educativa —inserit en la Xarxa d’Escoles Sostenibles de Catalunya— que convida els centres escolars a dur a terme en la seva activitat diària accions concretes que contribueixin a la sostenibilitat i la cura del medi natural, dins dels objectius de desenvolupament sostenible (ODS).

L’Ajuntament posa a disposició de la comunitat educativa un equip de suport i una guia metodològica d’orientació vers el desenvolupament sostenible, i cada centre que hi participa elabora la seva pròpia agenda amb projectes concrets que afavoreixen el pensament crític de l’alumnat i l’ajuden a prioritzar accions. A més, diverses entitats d’educació ambiental realitzen tallers als centres adreçats a l’alumnat, classificats per etapes educatives, sobre biodiversitat, reciclatge, energia i canvi climàtic, entre d’altres.

A tall d’exemple, l’Institut Santa Eulàlia desenvolupa aquest curs un projecte d’ecofeminisme amb la Fundació Akwaba; diversos centres treballen en el foment de la biodiversitat a través de la construcció de caixes niu i el seu control als parcs de la ciutat, i aquest any es repeteix el projecte d’estalvi energètic 50/50 amb la Diputació de Barcelona a les escoles Pau Vila, la Marina i Busquets i Punset.

Com que l’educació ambiental va més enllà de les aules, també es convida els centres a desenvolupar les accions d’aprenentatge servei i els serveis comunitaris en clau ambiental. N’hi ha que opten pel malbaratament alimentari, com el projecte Para el carro! de l’Escola Pere Lliscart, i d’altres se centren en la contaminació atmosfèrica, com el projecte Vigilants de l’aire de l’Institut Eugeni d’Ors, en col·laboració amb l’AMB.

A més, les escoles participen al llarg del curs en iniciatives globals de conscienciació mediambiental com la Setmana de l’Energia, la Setmana de Prevenció de Residus, la Marató de l’Energia, el Dia Mundial de l’Aigua, la Setmana de la Natura o el Dia del Medi Ambient, i se les convida a participar en les jugateques ambientals que s’organitzen als parcs metropolitans de Can Buxeres, les Planes i Bellvitge.

Totes les accions dutes a terme al llarg de l’any es posen en valor i es comparteixen a la festa de cloenda del curs, que se celebra el mes de maig als jardins del Centre Cultural Metropolità Tecla Sala.

 

Consell de Nois i Noies

Paral·lelament, el Consell de Nois i Noies de L’Hospitalet treballa també durant el curs escolar diversos aspectes relacionats amb el medi ambient. Aquest any, l’alcaldessa, Núria Marín, ha encarregat als consellers i a les conselleres de primària conèixer i estudiar els refugis climàtics de la ciutat per tal de col·laborar en la proposta i disseny de nous espais, a més d’impulsar i dissenyar una campanya comunicativa per donar a conèixer els refugis climàtics entre la població. Pel que fa a l’alumnat de secundària, l’encàrrec de l’alcaldessa al grup d’espai públic és col·laborar en la mesura dels índexs de contaminació a la ciutat i establir relació amb la Taula pel Canvi Climàtic de L’Hospitalet.

Consolidar i fer créixer la xarxa L’H Escoles Sostenibles és un dels objectius del nou Pla director d’educació ambiental de L’Hospitalet-Horitzó 2030, que estableix tot un seguit d’accions transversals que cal desenvolupar al municipi per conscienciar la ciutadania en general sobre els efectes de l’emergència climàtica i actuar d’acord amb els objectius de desenvolupament sostenible de l’Agenda 2030 de Nacions Unides.

També la promoció de l’educació escolar respecte a l’emergència climàtica és un dels objectius del Pla local d’adaptació al canvi climàtic (PLACC) de L’Hospitalet 2019-2030, que defineix les actuacions municipals que es desenvoluparan per adaptar la ciutat a l’emergència climàtica i fer front als riscos identificats.


 

Municipis: 
BarcelonèsL'Hospitalet de Llobregat

Relacionats

Article

El projecte Urban Innovativative Actions (UIA) Refugis Climàtics ha suposat la conversió d’11 escoles de la ciutat en refugis climàtics per tal de fer front a les altes temperatures. Ara aquesta prova pilot s’ha integrat amb les polítiques públiques de l’Ajuntament a través del programa Transformem els patis.

Article

Una programació de divulgació científica per a tots els públics que inclou conferències, contes i tallers per a infants, una exposició i una taula rodona. El cicle tindrà lloc a tres equipaments municipals: la Biblioteca Central Tecla Sala, el Centre Cultural Sant Josep i l’Auditori Barradas.

Article

Quina petjada de carboni produïm? L’alumnat del projecte “Escoles For Future! Complim la Llei 16/2017!” de l’Institut Les Vinyes de Santa Coloma de Gramenet ha analitzat la petjada de carboni a l’institut. L’anàlisi és part del treball en conscienciació ambiental que duu a terme el programa Escoles for Future que ha treballat ACPP junt amb l’Institut Les Vinyes durant aquest curs escolar 2021-2022.

Butlletí