CONGRÉS NACIONAL D'EDUCACIÓ AMBIENTAL

El Congrés Nacional d’Educació Ambiental (CNEA) és l’espai de trobada de l’educació ambiental a Catalunya, un entorn de treball per actuar davant dels reptes que ens planteja un món canviant i complex i a concebre solucions per a una societat més sostenible, corresponsable i justa.

El CNEA s'ha consolidat com a laboratori de síntesi de coneixement de l’educació ambiental a Catalunya, estructura el seu eix de reflexió al voltant de la cultura de la sostenibilitat, entesa com el conjunt de coneixements, valors i pràctiques que la ciutadania, tant individualment com col·lectivament, ha de desenvolupar amb responsabilitat, racionalitat i creativitat per afrontar les problemàtiques socioambientals i per defensar els drets bàsics de les persones dins dels límits ecològics del planeta

Dediquem aquest especial a repassar alguns aspectes claus de la segona edició que ha tingut per lema "De l’acció individual a la transformació col·lectiva".

També disponible en format butlletí.

Entrevista

Arnau Amat és doctor en didàctica de les ciències, docent i investigador en formació del professorat en aprenentatge de les ciències i educació per a la sostenibilitat, a la Universitat de Vic. Ha estat una veu reeixida en el darrer Congrés Nacional d’Educació Ambiental. En aquesta entrevista reflexiona, entre d’altres, sobre com ha de ser una educació compromesa amb transformar la realitat, els reptes en un context comunicatiu complex i el seu futur.

Entrevista

Es considera més naturalista que artista, tot i que l’art –o la il·lustració- naturalista és la seva professió des de fa quasi 20 anys. Amplament conegut al món de l’educació ambiental Toni Llobet ens ha ofert la seva mirada sobre com l’art pot estar al servei de l’alfabetització ambiental, és una mirada irreverent i a l’hora plena de compromís amb el territori i la conservació de la natura.

Entrevista

Anabel Sánchez és biòloga, màster en gestió sostenible de l'aigua i doctora en medi ambient i societat. Porta 25 anys treballant en projectes de recerca al CREAF, i ara és responsable d'impacte social de la recerca en el centre. 

Article


Un any després de la seva inauguració, el 24 de novembre va tenir lloc la sessió de tancament del Congrés Nacional d’Educació Ambiental 2020-2021. En aquesta sessió es fa un balanç del Congrés de la mà de diferents ponents que han intervingut en les diverses sessions - professionalització, recerca, reptes pedagògics, biodiversitat, el repte del clima i la cultura de la sostenibilitat - i s'estableixen línies de treball futures per consolidar una governança conjunta de l’educació ambiental a Catalunya.

Opinió

Un congrés obert, amb una fórmula improbable, estructurat en vuit sessions virtuals, preparades una a una amb recepta artesana.

Per fortuna no viatjaven sols: aquí el gran encert. Vuit institucions i entitats, més de 25 ponents i un miler d’assistents els van acompanyar en l’exploració. Digueu-li ODS 17: la necessitat de fer aliances en educació ambiental, ja postulada com a lema per la primera edició del Congrés (Girona, 2018) va resultar decisiva perquè l’experiència fos plena i, sobretot, fructífera.

 

Notícia
Pel 26 de gener, Dia Mundial de l'Educació Ambiental

En ocasió del Dia Mundial, el Congrés fa una crida a les persones i les organitzacions interessades a adherir-se a la Declaració del II Congrés Nacional d’Educació Ambiental “Per transitar l’acció individual a la transformació col·lectiva”.

Entrevista

Eli Bonfill és oceanògrafa i divulgadora científica marina a Placton Divulgació, una empresa de serveis de divulgació i consultoria marina que va néixer el 2012. Anys més tard, van impulsar Plàncton Diving, un centre de submarinisme i snorkel, on formen en aquestes dues disciplines i a més, també participen en projectes de ciència ciutadana i ofereixen activitats a escoles.

Reportatge

Per tal d’afrontar el reptes que tenim per davant, els professionals que es dediquen a promoure projectes i activitats de l’àmbit de l’educació ambiental s'haurien de fer més sovint la següent pregunta: quines experiències ambientals s'estan oferint que permetin afrontar els reptes socioambientals actuals? 

Entrevista
Parlem amb Irene Cervera Buisán, coordinadora de l’estudi “Diagnosi inicial sobre la professionalització del sector de l’educació ambiental”

Parlem amb Irene Cervera Buisán, la coordinadora de l’estudi “Diagnosi inicial sobre la professionalització del sector de l’educació ambiental” presentat aquest 26 de febrer al Congrés Nacional d’Educació Ambiental. L'informe ha aconseguit recollir l’experiència de prop de 300 professionals i més de 50 contractants, a través de qüestionaris, grups de discussió i entrevistes en profundita. L’objectiu principal ha estat fer una diagnosi de la situació del sector i identificar perfils i competències per fer aquesta feina, que avui resulta fonamental en el guiatge cap a la transició a un nou model de societat.