Sostenible.cat
L'Institut d'Estudis Catalans (IEC) ha estat l'escenari aquest dijous d'un encès debat entre representants d'entitats ambientals i representants dels partits polítics amb representació al Parlament de Catalunya. Marta Subirà (CiU), tinent d'alcalde de Medi Ambient i Mobilitat de Sant Cugat del Vallès, Raimon Roda, membre de la sectorial de Medi Ambient del PSC, Joaquim Sangrà, president de la sectorial de Medi Ambient d'ERC, Eva García, secretària executiva de Medi ambient del PP, Sergi Alegre (ICV), regidor de Medi ambient del Prat de Llobregat, i Koldo Blanco, representant de Ciutadans, van presentar, en un acte organitzat per l'Obrador del Tercer Sector Ambiental (o3sac), les polítiques ambientals incloses al seu programa electoral per a les eleccions del 28 de novembre al Parlament.
Les seves intervencions van motivar força preguntes del públic assistent, i no poques crítiques, perquè, segons van considerar alguns dels representants de les entitats, les propostes eren 'poc concretes' i 'd'aparador'. La major part dels assistents va demanar als polítics que s'esforcessin més per treballar amb les entitats i que tinguessin en compte les seves opinions.
Una vegada acabat el debat, Manel Cunill, coordinador de l'Obrador del Tercer Sector Ambiental (o3sac), ha parlat amb Sostenible.cat. Malauradament, ha dit Cunill, ‘em temo que les polítiques ambientals no seran una prioritat en el pròxim govern'. Cunill, igual que els membres de les entitats presents al debat, pensa que els polítics han de prendre's més seriosament la feina que fan les entitats, i arribar-hi a acords. Al cap i a la fi, ‘treballem per l'interès general'. Segons Cunill, la ciutadania té més consciencia ambiental que no pas els polítics.
La política energètica, prioritat dels partits
Tots els candidats han coincidit en què calia impulsar les polítiques renovables durant la pròxima legislatura perquè la data en què s'esgotaran els combustibles fòssils és cada dia més a prop. Sergi Alegre (ICV) ha proposat un impost per gravar la gasolina, amb el qual es crearà un fons per a impulsar negocis relacionats amb les energies renovables. 'Podem aconseguir canviar el model energètic, com ho hem fet amb l'aigua', ha assegurat.
Joaquim Sangrà (ERC) ha parlat de la 'democratització de l'energia': 'Actualment tenim pocs punts de gran producció, i hem d'anar cap a un model de molts punts de poca producció'. Per a Sangrà, cal una forta inversió en economia verda, i rehabilitar el teixit industrial català perquè sigui més eficient i innovador.
Raimon Roda (PSC) ha proposat una prova pilot: llars que comerciïn l'energia sobrant que produeixin.
Marta Subirà (CiU) ha dit que calia un canvi de model energètic i ha criticat que, al seu parer, el tripartit gairebé no ha fet res per augmentar les energies renovables.
Eva García (PP) ha apostat clarament per l'energia nuclear, tot i que amb un debat ‘transparent'. Segons García, el creixement econòmic és compatible amb les polítiques ambientals: 'no cal escollir entre economia i ecologia'.
Un altre punt de debat han estat les infrastructures. Manel Cunill ha posat com a exemple d'infrastructura innecessària el túnel de Bracons, per on hi passen 4.500 vehicles cada dia, en lloc dels 10.000 que s'havien calculat. Ha proposat seguir un model com el nord-americà, on els empresaris paguen el 50% de les infrastructures. El PP ha apostat per fer el 4rt Cinturó, 'i el 5è si cal', mentre que ICV ha dit que no calien més autopistes ni autovies: 'Som el país d'Europa amb més autovies per habitant', segons Alegre.
Mobilitat: visions oposades
Una de les qüestions que ha enfrontat entitats i polítics ha estat la bicicleta. La presidenta del Bicicleta Club de Catalunya (BACC) ha preguntat als candidats perquè no s'habiliten més carrils bici, i ha criticat que els partits prioritzin subvencionar el vehicle elèctric en lloc de promoure la bicicleta. Un membre d'una altra entitat ha lamentat que no hi haguessin vies verdes que enllacessin poblacions, cosa que feia gairebé impossible desplaçar-se amb bicicleta a comarques. La representant del PP ha respòs que, amb la crisi, hi havia altres prioritats.
Tots els candidats, excepte el d'ICV i Esquerra, han proposat de suprimir el límit de 80 km/hora a l'àrea metropolitana.
Les entitats han preguntat als partits si mantindrien el departament de Medi Ambient la pròxima legislatura en cas de governar. El PP ha dit que l'inclouria dins el d'Agricultura, ICV i PSC el mantindrien tal com ara, mentre que Esquerra, CiU i Ciutadans no s'han definit. En tot cas, ha dit Marta Subirà, de CiU, ‘no el mantindrem junt amb el d'Habitatge'.
Les propostes fetes per les entitats i els continguts del debat es poden llegir a les pàgines de Facebook i Twitter de l'o3sac.