Font: Generalitat de Catalunya
04/03/2019 - 10:26
El Govern ha analitzat la consulta pública prèvia a l’elaboració d’un projecte de decret per facilitar l’aplicació del marc normatiu i facilitar criteris i eines metodològiques per calcular les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle i per avaluar la vulnerabilitat territorial davant dels impactes del canvi climàtic, destinat a consultories ambientals i promotores de plans i programes.
Paràmetres i directrius bàsiques
La llei preveu que, en el procés d’avaluació ambiental, tots els plans, programes i projectes que es desenvolupin a Catalunya han de valorar les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle que la seva execució i gestió puguin produir, i també la vulnerabilitat davant dels impactes del canvi climàtic. El grau de maduresa en la introducció dels aspectes relatius al canvi climàtic en l’avaluació ambiental, tant des del punt de vista de les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle –conegut com a mitigació– com de la reducció de la vulnerabilitat als impactes del canvi climàtic –conegut com a adaptació– no és el mateix segons si es tracta de plans i programes o si es tracta de projectes.
La llei preveu que, en el procés d’avaluació ambiental, tots els plans, programes i projectes que es desenvolupin a Catalunya han de valorar les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle que la seva execució i gestió puguin produir, i també la vulnerabilitat davant dels impactes del canvi climàtic. El grau de maduresa en la introducció dels aspectes relatius al canvi climàtic en l’avaluació ambiental, tant des del punt de vista de les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle –conegut com a mitigació– com de la reducció de la vulnerabilitat als impactes del canvi climàtic –conegut com a adaptació– no és el mateix segons si es tracta de plans i programes o si es tracta de projectes.
En el cas dels plans i programes existeix ja prou expertesa, fet que permet l’establiment d’uns paràmetres i unes directrius bàsiques que han de complir aquestes metodologies. No el cas dels projectes, en els quals encara l’aplicació és molt més incipient i, per tant, també és més gran la incertesa. És per això que es deixarà per a una fase posterior el desenvolupament per a projectes, un cop es disposi d’una major informació en aquest àmbit.
Eines de càlcul
L’expertesa en els plans i programes deriva de l’avaluació que l’Oficina Catalana del Canvi Climàtic (OCCC) ha fet d’una setantena de plans sectorials i un centenar de plans urbanístics durant el període 2007-2016. D'aquest procés va sorgir la necessitat de disposar d'eines de càlcul que facilitessin aquesta tasca a les consultories ambientals. L’any 2012 es va presentar una eina d'estimació d'emissions de CO2generades pels plans d'ordenació urbana municipal (POUM), que calculava les emissions dels usos energètics residencials, de la mobilitat, i del cicle de l'aigua, i que posteriorment va ser actualitzada i ampliada per a la seva aplicació al planejament urbanístic derivat.
L’expertesa en els plans i programes deriva de l’avaluació que l’Oficina Catalana del Canvi Climàtic (OCCC) ha fet d’una setantena de plans sectorials i un centenar de plans urbanístics durant el període 2007-2016. D'aquest procés va sorgir la necessitat de disposar d'eines de càlcul que facilitessin aquesta tasca a les consultories ambientals. L’any 2012 es va presentar una eina d'estimació d'emissions de CO2generades pels plans d'ordenació urbana municipal (POUM), que calculava les emissions dels usos energètics residencials, de la mobilitat, i del cicle de l'aigua, i que posteriorment va ser actualitzada i ampliada per a la seva aplicació al planejament urbanístic derivat.
En relació amb l’adaptació al canvi climàtic, l’OCCC disposa d’una primera metodologia que estudia l’impacte de l’increment de temperatura a cada municipi i l’afectació per sectors socioeconòmics i sistemes naturals i també disposa de diagnosis climàtiques en el marc de diferents projectes Life.
Categories: