Font: Nacions Unides
Foto Unsplash/ Joshua Earle
Les Nacions Unides, a través del Programa de Medi Ambient (PNUMA) conviden a inspirar-vos en persones i en projectes que ja funcionen per fer del món un lloc millor.
Com que la COVID-19 s'ha extès a tot el món, molts dels nostres mons han semblat que s'han reduït. Veiem poca cosa de la natura, rebem massa males notícies i ens conformem amb la companyia virtual en lloc de la comunitat real.
Un món post-COVID-19 no serà el mateix que coneixíem abans, però pot ser millor. "Quan passem aquesta crisi, que tindrem, ens enfrontarem a una elecció", afirma el secretari general de les Nacions Unides, António Guterres. "Podem tornar al món com era abans o tractar de manera decisiva aquells temes que ens fan vulnerables innecessàriament a les crisis."
Les Nacions Unides, a través del Programa de Medi Ambient (PNUMA) conviden a inspirar-vos en persones i en projectes que ja funcionen per fer del món un lloc millor.
Reconeix els teus punts forts
"Tenia previst ser astrofísica", admet Katharine Hayhoe. En canvi, Hayhoe és científic del clima, professor universitari i presentador de la sèrie de transmissió digital Global Weirding . "Em vaig adonar que tenia les habilitats exactes necessàries per solucionar aquest problema urgent".
El problema urgent a què es refereix és el canvi climàtic; i les seves habilitats exactes inclouen la capacitat de portar informació tècnica àmplia a escala local, de manera que les persones puguin aplicar-la a la seva vida i utilitzar-la per informar sobre la seva presa de decisions. “Perquè –explica-, gairebé mai ningú parla d’aquest tema. I si no en parlem, per què ens preocuparia? I si no ens importa, per què actuaríem i per què demanem que actuïn també els altres? ”
Quan ella no escriu articles científics ni imparteix classes de postgrau, continua fent servir la seva veu. Defensora de la comunicació remota fins i tot abans de la pandèmia de la COVID-19, es pot trobar a les xarxes socials, creant seminaris, donant conferències i participant en debats en línia. Va contribuir a les estacions 1 i 2 d' anys de viure perillosament , que es van publicar al canal National Geographic el 2016; i el seu últim episodi de Global Weirding discuteix el canvi climàtic en el context de la COVID-19 , un tema sobre el qual també tuiteja regularment.
El 2019, el PNUMA va reconèixer Katharine Hayhoe com a campiona de la Terra per la ciència i la innovació .
Ser part de la solució
"Estem en negoci per salvar el nostre planeta natal". Es tracta del crit de batalla de Patagonia, la marca de roba exterior que va fundar Yvon Chouinard, esportista i escalador, fa quasi 50 anys. Després d'haver observat fins a quin punt la naturala ja havia estat destruïda, Chouinard es va determinar que la seva pròpia empresa havia de complir el principi de cap perjudici.
Fonamentalment, això ha suposat crear productes de gran qualitat, dissenyats per durar. Perquè, explica Lisa Pike Sheehy, vicepresidenta d'Activisme Ambiental de la Patagònia, "una de les coses més efectives que podeu fer pel clima és mantenir la roba més temps".
Més enllà del seu compromís amb la neutralitat d’impacte, però, l’empresa és proactiva a l’hora de trobar solucions als reptes ambientals. A la dècada de 1980, va adoptar un impost per generar fons per a organitzacions de base que treballessin en temes ambientals. Treballa amb els seus clients per reparar i reutilitzar o reciclar els seus objectes de roba antics; i permet als treballadors deixar la feina fins a dos mesos –amb paga íntegra– per treballar per a organitzacions sense ànim de lucre en un tema ambiental que els preocupa. La companyia continua reservant un tant per cent de totes les vendes i, fins ara, ha donat més de 100 milions de dòlars americans a organitzacions no governamentals. Sheehy és contundent: “La crisi climàtica és real. És aquí, i necessita solucions que coincideixin amb la urgència de la situació. "
El 2019, el PNUMA va reconèixer Patagònia com a Campió de la Terra per a la Visió Emprenedora .
Crear comunitats
"Crec que tothom té un somni de convertir-se en heroi i canviar el món", diu Di Xu. "Però no poden assolir aquest somni en la vida diària." Xu és el responsable del projecte Aliplay Ant Forest, un projecte que converteix la gent habitual en una comunitat d’herois verds.
Es recomana als usuaris de l'aplicació que adoptin activitats amb baixes emissions de carboni en la seva vida diària, com caminar, anar amb bicicleta o utilitzar el transport públic en lloc de conduir. Quan ho fan, guanyen crèdits virtuals que després s’utilitzen per involucrar organitzacions no governamentals i finançar la plantació d’arbres.
Xu explica que el nom de l’app, Ant Forest, és un reflex precis del seu valor: les formigues són molt petites en comparació amb els boscos. I el poder d’un individu és limitat, però quan els individus col·laboren poden fer grans coses. Poden crear boscos! Fins a la data, Ant Forest ha reunit 500 milions de persones, ha plantat més de 120 milions d’arbres i ha mitigat l’impacte de més de 7 milions de tones de carboni.
El 2019, el PNUMA va reconèixer Ant Forest com a campió de la Terra per la inspiració i l'acció .
Converteix-te en el líder que desitgeries que existís
"Enlloc he trobat a ningú al poder que s'atreveixi a dir-ho pel seu nom", diu Greta Thunberg. Thunberg té ara 17 anys, però va cridar l’atenció mundial quan tenia només 15 anys i frustrada per la falta d’acció sobre el canvi climàtic, es va asseure davant del parlament suec, cada dia escolar durant tres setmanes, compartint la seva protesta personal en socials. mitjans de comunicació
Al setembre de 2018, va anunciar que continuaria fent vaga tots els divendres fins que les polítiques sueces proporcionessin un pla per mantenir les temperatures globals a 2 ºC dels nivells preindustrials . Per fer-ho, Thunberg ha inspirat els joves de tot el món, que continuen fent vaga com a part del moviment dels divendres pel futur .
Explica un partidari: "És el nostre futur en risc i els polítics que probablement no estaran vius quan serem adults són els mateixos polítics que no fan res." Es creu que divendres per al futur ha inspirat algunes de les majors vaga climàtiques de la història mundial i continua motivant activistes de totes les edats: “La gent em pregunta què seré quan creixi. I els pregunto, per què he de créixer per ser algú? ”.
El 2019, el PNUMA va reconèixer divendres per al futur com a campió de la Terra per la inspiració i l’acció .
Somia en gran
"Podríeu dir que Costa Rica és tan petita que, independentment del que facin, no tindrà cap impacte en les emissions mundials ... Però el que es fa a Costa Rica demostra que és possible." El president de la República de Costa Rica, Carlos Alvarado Qesada, parla en nom d'un país amb una ambició notable.
Costa Rica avança cap a la neutralitat del carboni més ràpidament que molts altres països i s’ha compromès a assolir zero emissions netes per al 2050. Si això sembla poc probable, es podria considerar la seva trajectòria. Fa cinquanta anys, havia identificat la conservació com a prioritat i avui en dia, més de la meitat dels territoris del país estan sota cert grau de protecció.
Des de la dècada de 1980, Costa Rica ha revertit efectivament els efectes de la desforestació, aconseguint una cobertura forestal superior al 52 per cent. L’ecoturisme ha proporcionat una font de creixement econòmic i el 99,5% de l’energia que utilitza prové de fonts netes i renovables.
Observant que moltes d’aquestes iniciatives van començar fa dècades, el president reconeix que, “és una gran responsabilitat ser coherent amb aquest llegat i continuar avançant –i no fer més coses iguals ... Hem de fer més coses”.
El 2019, el PNUMA va reconèixer Costa Rica com a campió de la Terra pel lideratge de les polítiques .
Champions of the Earth és el premi mundial ecològic insígnia de les Nacions Unides. Va ser establert pel Programa de les Nacions Unides per al Medi Ambient el 2005 per celebrar figures destacades del sector públic i privat i de la societat civil les accions de les quals han tingut un impacte transformador positiu en el medi ambient.