L'AMB ha inaugurat aquest 30 de novembre, juntament amb l'Ajuntament del Prat de Llobregat i les empreses Nissan, Renault i BMW, el primer dels punts de recàrrega ràpida per a vehicles elèctrics (electrolineres) de la xarxa que, fins a finals del 2016, s'implantarà a tot el territori metropolità. El segon punt, que també està ja en funcionament, està situat a Cornellà de Llobregat.
Està previst que aquest punt de recàrrega doni servei, principalment, als vehicles que circulen per la C-32 i la B-22 travessant els municipis del Prat i Sant Boi, i, de manera especial, als taxis elèctrics que realitzin els seus serveis a l'aeroport. De la mateixa manera, el punt podrà ser utilitzat pels vehicles elèctrics dels treballadors i les empreses ubicades al parc empresarial Mas Blau.
El punt de recàrrega estarà disponible 24 hores al dia i 7 dies a la setmana, i funcionarà de forma automàtica (sense personal d'assistència). La instal·lació s'activarà amb la mateixa targeta d'usuari que a la ciutat de Barcelona, i permet la recàrrega de la bateria de qualsevol dels vehicles elèctrics actualment al mercat en 20-30 minuts.
D'acord amb les accions de promoció de l'ús del vehicle elèctric incloses al Programa de Mobilitat Sostenible 2014-2015 de l'AMB, i amb els compromisos adquirits amb la signatura dels corresponents convenis de col·laboració amb els fabricants Nissan, Renault i BMW, l'AMB te en projecte la instal·lació de 10 punts de recàrrega ràpida. El primer i el segon s'han instal·lat als municipis del Prat i Cornellà. Aquesta xarxa de punts de recàrrega completarà la que l'Ajuntament de Barcelona ja ha instal·lant a la seva ciutat, i la que puguin instal·lar en un futur altres Ajuntaments o els operadors de recàrrega privats.
Semàfors amb prioritat per al bus
Durant l'acte també s'ha presentat el nou sistema que dóna prioritat als autobusos metropolitans a les cruïlles regulades amb semàfor del municipi del Prat de Llobregat.
L'objectiu és donar al servei d'autobús una major velocitat comercial. Tenint en compte que un dels causants principals dels retards són les interseccions amb semàfor, el sistema permet l'obertura prematura del verd o el retard del tancament del verd, per permetre que el transport públic pugui travessar aquestes cruïlles el més aviat possible.
Per això, els autobusos s'han equipat amb emissors de senyals, i les cruïlles compten amb receptors, que indiquen la presència del vehicle de transport públic. En el cas del Prat, s'han equipat tots els autobusos de les línies PR1, PR2 i PR3, L10 i L78.
Funcionament
El conductor del vehicle dotat amb el dispositiu de prioritat pot, si ho considera convenient (perquè porta retard, perquè adverteix d'una congestió prop de la cruïlla, etc.) accionar un botó, que transmetrà un senyal al proper semàfor, informant de la seva presència i el sentit de la seva marxa.
Quan el semàfor rep el senyal de presència de l'autobús, segons el punt en què es trobi el cicle, es comporta de maneres diferents: si el senyal es rep quan el semàfor és vermell, el verd s'avançarà per permetre el pas dels vehicles, tant públics com privats, i si en aquell moment el semàfor és verd, el programador el mantindrà així durant un temps definit, suficient per permetre el pas del transport públic.
El software implantat als semàfors dotats de la funció de prioritat permet actuar en la seva lògica interna de funcionament, de manera que es provoquin les mínimes pertorbacions possibles en el trànsit privat. D'aquesta manera s'aconsegueix donar prioritat al transport públic sense interferir en el trànsit privat.