Escoles més sostenibles gràcies al projecte europeu EURONET 50-50

L'Àrea de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona lidera aquest projecte d'estalvi d'energia a les escoles
Redacció
25/06/2009 - 00:00

Els dies 25 i 26 de juny es celebra a Barcelona la trobada que marca l'inici del projecte europeu EURONET 50-50, l'objectiu del qual és crear una xarxa de 50 escoles de 9 països -13 d'elles de la província de Barcelona- on s'apliqui el concepte 50/50. Aquest es basa en incloure incentius econòmics a l'estalvi energètic, i és d'aplicació en aquells equipaments on els usuaris no són els qui directament paguen les factures, com és el cas dels centres educatius, on és l'ajuntament qui se'n fa càrrec. La base del 50/50 és que el 50% de l'estalvi econòmic aconseguit fruit de les mesures d'eficiència energètica empreses pels alumnes sigui retornat a les escoles en forma de transferència econòmica. L'altre 50% seria un estalvi net de les factures de l'ens que les paga. El resultat, doncs, és que tothom hi surt guanyant: l'escola en majors possibilitats d'actuació, l'Administració en forma de menors despeses en energia i la societat per la disminució dels impactes ambientals derivats de l'estalvi energètic assolit.

La Diputació de Barcelona, a través de l'Àrea de Medi Ambient, lidera aquest projecte on hi participen vuit altres socis europeus, de països com Alemanya, Itàlia, Finlàndia, Polònia o Portugal. Durant aquests dos dies de reunions, els socis del projecte posaran en comú els seus sistemes educatius i les modalitats d'administració de les escoles, així com també s'establiran els criteris bàsics per al bon desenvolupament tècnic i financer del projecte. També coneixeran diverses experiències d'estalvi energètic aplicades a les escoles, definiran la metodologia per aconseguir els objectius d'estalvi d'energia que es fixen i acordaran el pla de gestió financera i administrativa del projecte.

En la inauguració de la trobada, el diputat de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona, Joan Antoni Baron, va destacar la importància d'aquest tipus de projectes, que "busquen la complicitat dels ciutadans, fet imprescindible per aconseguir qualsevol canvi. A més, i al tractar-se d'un projecte que implica a les escoles, EURONET 50-50 serà una bona eina per sensibilitzar no només als alumnes, sinó també a les seves famílies".

Menys energia consumida
Gràcies a la metodologia implantada pel socis del projecte, es preveu un reducció mínima del consum energètic d'un 2,5% anual a cada escola, contribuint d'aquesta manera als objectius de reducció del 20% de les emissions i del 20% del consum establerts per la Unió Europea per l'any 2020.

En aquest sentit, el projecte EURONET 50-50 definirà els requeriments bàsics i una metodologia comuna que s'implementarà a cada país -per exemple, auditories energètiques dels centres escolars, producció de tot el material pedagògic per aplicar el sistema 50/50 durant un any, etc-, creant i enfortint els vincles entre els diferents actors clau del projecte (estudiants, professors, pares...) per promoure la corresponsabilitat en la reducció en el consum d'energia. Així, l'ajuntament serà responsable del bon funcionament de l'equipament del centre, i els professors i alumnes del seu bon ús.

El projecte EURONET 50-50 tindrà una durada de 36 mesos i afectarà 4 anys naturals (de 23 de maig de  2009 a 22 de maig de 2012). Té assignat un pressupost total d'1.049.678 euros, dels quals la Diputació de Barcelona gestionarà 281.000 euros, una mica més de la quarta part del total. El 75% del finançament l'aporta la Comissió Europea i el 25% restant el financen els socis del projecte.

La Diputació de Barcelona (a través de l'Àrea de Medi Ambient) va presentar aquest projecte, juntament amb les altres vuit entitats, a la convocatòria de 2008 del programa Energia Inteligent Europea (IEE), que administra l'Agència Executiva de Competitivitat i Innovació (AECI) de la Comissió Europea, la qual el va aprovar per la seva contribució a la política energètica comunitària anomenada 20/20/20, un 20% menys de consum energètic i un 20% menys d'emissions de gasos l'any 2020.

El programa IEE té com a objectiu l'augment de l'eficiència energètica, a través de la promoció de l'estalvi i de la substitució de les fonts en favor de les energies renovables, i a tal efecte cerca salvar la distància que hi ha entre la lletra de les polítiques de la UE i el seu impacte sobre el terreny, procurant la superació de les barreres i els obstacles que hi ha al mercat de l'energia.

Els socis del projecte són:

  • Diputació de Barcelona (Àrea de Medi Ambient), Espanya.
  • Unahängiges Institut für Umwelfragen e. V. -UFU e.V.-. Independent Institut for Environmental Concerns, Alemaya.
  • Agenzia Locale per l'Energia e lo Sviluppo Ambientale -ALESA srl-. Local Agency for Energy and Environment, Itàlia.
  • Vaasan yliopisto -VEI-. University of Vaasa, Finlándia.
  • Balatoni Integrációs és Fejlesztési Ügynökség Kht. -LBDCA-. Lake Balaton Development Coordination Agency, Hongria.
  • Cámara Municipal de Almada -ALMADA-. Almada City Council, Portugal.
  • Stowarzyszenie Gmin Polska Siec "Energie Cites" -PNEC-. Association of municipalities  Polish Network "Energie Cities", Polònia.
  • Prefecture of Heraklion -HERAKLION-, Grècia.
  • Energy Agency of Savinjska, Saleska and Koroska region -KSSENA-. Energy agency of Savinjska, Saleska and Koroska Region, Eslovènia.
AdjuntMida
Image icon euronet.jpg14.61 KB

Relacionats

Notícia

Aquest curs escolar, un total de 23.120 alumnes dels centres educatius del Vallès Occidental han participat en les activitats educatives que ofereixen el Consell Comarcal del Vallès Occidental i el Consorci per a la Gestió de Residus. Es tracta d’activitats que van des de la sensibilització ambiental fins a la igualtat, la vida saludable i comportaments de risc, l’energia o l’aigua, entre d’altres. 

Butlletí