Font: Ajuntament de Cambrils
L’Ajuntament de Cambrils, a través de Secomsa, ha tornat a engegar un programa educatiu per capgirar la visió de reciclatge, introduir els nous processos de producció basats en l’economia circular i fomentar la recuperació d’hàbits de consum sostenibles. L’activitat didàctica “Capgira, matèries de primera x productes excepcionals” ha arribat a les escoles i instituts del municipi per tercer curs consecutiu per generar reflexió i debat sobre conceptes com l’estalvi, l’aprofitament i la reutilització.
Les sessions van començar el novembre a l’Escola Cambrils i al Col·legi Vidal i Barraquer i van continuar el desembre a l’Escola Guillem Fortuny. Els propers tallers es realitzaran el febrer a l’Escola la Bòbila i el març a l’Institut Mar de la Frau.
L’objectiu és explicar que la majoria de deixalles han deixat de ser simples residus per convertir-se en veritables matèries primeres que s’incorporen al cicle productiu permetent l’estalvi de recursos, aigua i energia en el seu procés de fabricació i convertint-se en productes excepcionals. En aquest escenari, cada cop prenen més rellevància les pràctiques de consum basades en la col·laboració, els productes de segona mà, l’intercanvi, els serveis compartits, la reparació, la creació i l’autoproducció en l’àmbit domèstic, entre altres.
L’activitat, ideada pel biòleg i ambientòleg Anton Aymemí, vol decantar el centre de gravetat cap als productes que podem fer amb les matèries primeres provinents de residus i aprofitar els elements de sorpresa, motivació, innovació i excepcionalitat que ofereixen. Es tracta d’incorporar històries d’innovació a l’educació, generar emocions i reacció, i d’aquesta manera aconseguir major complicitat a l’hora de millorar la recollida selectiva.
Les sessions s’estructuren en quatre parts. En la primera s’introdueixen els cicles de la matèria, aigua i energia mitjançant una dinàmica amb cordes. La segona consisteix en un joc que s’inicia amb la història de quatre productes que permeten entendre l’ús dels residus com a matèries primeres. Posteriorment, l’alumnat, dividit en grups, ha d’esbrinar de quins residus estan fets diferents productes quotidians. La tercera etapa de l’activitat és la projecció d’un vídeo amb el testimoni d’alguns dissenyadors de productes. Finalment, l’activitat pot continuar a càrrec del mateix professorat dels centres educatius amb recursos complementaris i un concurs.