Com a experiència pilot, l'Ajuntament del Prat ofereix assessorament energètic a 50 famílies de la ciutat que es troben en situació del que s'anomena "pobresa energètica", és a dir, que no poden fer front al pagament de les factures per consum d'electricitat, aigua o gas.
L'any 2014, els Serveis Socials municipals van ajudar a fer front al pagament de les factures a famílies que es trobaven en un alt risc de vulnerabilitat econòmica.
L'objectiu del pla pilot és informar a aquestes famílies de com poden reduir el consum i estalviar energia a casa seva amb un canvi d'hàbits i amb accions de baix cost. També se'ls ensenya a entendre i optimitzar la factura elèctrica (abaixar la potència i demanar la tarifa més econòmica) i a sol·licitar el bo social, en cas que sigui viable.
Visites als domicilis
Un tècnic de l'empresa Intiam Ruai, acompanyat d'una alumna en pràctiques de l'Institut Illa dels Banyols, visita els habitatges prèvia autorització telefònica de la família. Les visites s'allarguen durant un parell d'hores i les gestions amb la companyia elèctrica per optimitzar la factura i, si s'escau, sol·licitar bo social duren unes dues hores més.
Durant la visita es fa una recollida de dades: lectura de la factura i mesures de consum del quadre d'entrada, estudi dels electrodomèstics de la llar, detecció de consums ocults, etc. Tot seguit s'assessora la família per tal que pugui optimitzar la factura (reducció de la potència, discriminació horària, bo social...) i se li proposa que prengui accions d'estalvi d'energia de baix o nul cost (optimitzar l'ús dels aparells, controlar els consums, tancar els llums i els pilots quan sigui possible...).
Amb les diverses mesures proposades es pot arribar a aconseguir una reducció del consum d'entre el 10 i el 40% i un estalvi d'entre 100 i 250 euros l'any en les factures.
Potència contractada
Una de les mesures d'estalvi més habituals que es proposen és la rebaixa de la potència elèctrica contractada, que habitualment se situa en els 4,4 kw/h. La potència determina quants aparells elèctrics poden funcionar en una casa de manera simultània. Com que rarament funcionen a l'hora tots aquests aparells (nevera, forn, assecador de cabells, televisió, rentadora, rentavaixelles, microones, tots els llums de la llar...) sol ser possible baixar un tram o més de la potència contractada. Per cada tram que es rebaixa es pot aconseguir un estalvi anual d'uns 50 €.
Discriminació horària
Una altra mesura que s'aconsella és acollir-se a la discriminació horària en la tarifació elèctrica, segons la qual hi ha 14 hores al dia amb un 53% de descompte (nits i matins) i 10 hores amb un recàrrec del 20% (tardes i vespres). Amb aquest tipus de tarifació i gestionant les hores en què s'engeguen determinats aparelles elèctrics, es pot aconseguir un estalvi d'entre 80 i 150 € l'any.
Tallers d'estalvi energètic
Paral·lelament als assessoraments energètics a les llars, l'Ajuntament ofereix tallers d'estalvi energètic a totes les entitats ciutadanes i a famílies usuàries de serveis socials.
Bo social d'electricitat
Tenen dret al bo social d'electricitat les famílies que tenen tots els seus membres a l'atur i aquelles en què el titular del contracte de subministrament té més de 60 anys i cobra una pensió de jubilació, incapacitat permanent o viduïtat de quantia mínima. El bo s'ha de sol·licitar a la companyia subministradora.
Adjunt | Mida |
---|---|
M_factura_electrica.jpg | 73.89 KB |