Les emissions de diòxid de carboni per trànsit baixen a Catalunya als nivells del 2000

21/09/2010 - 00:00

Les emissions de CO2 generades pel trànsit viari han baixat a nivells d'inici de la dècada, en situar-se a tot Catalunya al voltant dels 14 milions de tones, davant del límit màxim de 16,3 tones del 2006, en part a causa de la reducció de desplaçaments per la crisi econòmica. Així ho ha destacat en roda de premsa el director general de Polítiques Ambientals i Sostenibilitat del Departament de Medi Ambient, Frederic Ximeno, durant la presentació de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura, que enguany se celebrarà entre el 22 i el 29 de setembre a 140 municipis catalans.

Segons que ha avançat Ximeno, l'estimació, encara no definitiva, és que la xifra d'emissions de CO2 provocades l'any 2009 pel trànsit viari se situï al voltant dels 14 milions de tones, de manera que es mantindrà la tendència a la baixa iniciada el 2008, quan les emissions es van reduir per primera vegada en aquesta dècada.

Les emissions contaminants provocades pel trànsit viari van començar una imparable tendència a l'alça el 1990 -amb les úniques excepcions del 1993 i 1997- que van provocar que es passés de l'emissió de 10,3 milions de tones de CO2 l'any 1990 a les 16,3 de màxim aconseguides el 2007 (fet que suposa un increment del 57% en aquest període).

La limitació de velocitat ha permès baixar les emissions un 6%
El 2008, quan la crisi econòmica ja es començava a notar, les emissions provocades pel trànsit van baixar fins als 15,1 milions de tones de CO2. La tendència a la baixa es va mantenir el 2009, quan, segons les últimes estimacions provisionals disponibles, es van emetre uns 14 milions de tones, xifra que s'enquadra en els barems de l'inici d'aquesta dècada: 13,3 milions de tones l'any 2000; 13,6 el 2001; 13,6 el 2002; i 14,2 el 2003. Ximeno ha explicat que part d'aquest descens està provocat per la crisi econòmica -que ha reduït substancialment el nombre de desplaçaments per carretera-, encara que també obeeixen segons el seu parer a les polítiques de reducció aplicades pel Govern català, com la limitació de la velocitat a 80 per hora als accessos a Barcelona -que ha permès baixar les emissions fins a un 6%-.

En qualsevol cas, les 14 tones d'emissions de CO2 provocades pel trànsit l'any 2009 se situen encara lluny de l'objectiu fixat per a l'any 2026 de rebaixar les emissions fins als 10 o 11 milions de tones -cosa que a la pràctica suposaria tornar a nivells de principi dels noranta-. Precisament, per avançar cap a aquesta reducció, la Setmana de Mobilitat Sostenible i Segura, que se celebrarà a Catalunya entre el 22 i el 29 de setembre.

Notícies relacionades:

La crisi situa a la UE prop de l’objectiu de reducció d’emissions per al 2020 

Relacionats

Notícia

Els ajuntaments de Sant Boi, Castelldefels, el Prat de Llobregat, Gavà i Viladecans, el Consorci de Turisme i el Consell Comarcal del Baix Llobregat han presentat el Pla de Sostenibilitat Turística del Delta del Llobregat (PSTD). Aquest projecte transformador i sostenible té com a repte principal millorar el capital natural del sistema turístic i la seva adaptació al canvi climàtic.

Notícia

L’Ajuntament, la Generalitat de Catalunya i l’Àrea Metropolitana de Barcelona han presentat recursos per la sentència del Tribunal Superior de Justícia (TSJC) que anul·la l’ordenança de la zona de baixes emissions de Barcelona (ZBE), actualment vigent. Les tres administracions han refermat en els recursos l’obligació de protegir el dret de la salut de les persones i han destacat que la sentència va en contra de les normatives europees i estatals.

Notícia
Foto: @Laura Guerrero

Foto: @Laura Guerrero

La sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha rebutjat executar provisionalment la sentència que anul·la la zona de baixes emissions de Barcelona (ZBE) per un motiu processal. La petició d’execució plantejada per l’Associació Plataforma d’Afectats per les Restriccions Circulatòries s’ha presentat abans de temps.

Butlletí