L'ajuntament de Sabadell acaba de presentar el seu Pla de Mobilitat Urbana de Sabadell per al període 2009-2014, un document que s'ha elaborat a partir de la diagnosi que va fer l'Institut de Regions Metropolitanes de Barcelona i que ha incorporat aportacions de diferents entitats, institucions i partits polítics de la ciutat. Segons el regidor d'Espai Públic de Sabadell, Paco Bustos, aquest "és un pla que contempla l'evolució perquè la ciutat és canviant, està creixent. En poc temps tindrem un nou polígon industrial a Sant Pau de Riu-sec, un nou barri a Can Gambús i naixeran noves necessitats", afegint que "si la ciutat creix en indústria, persones i serveis, hi haurà més mobilitat interna i externa, i això implica que s'haurà de canviar i replantejar la mobilitat de nou en el futur".
En concret, el Pla de Mobilitat Urbana de Sabadell contempla estudis i accions en diferents àmbits: transport públic; vehicle privat, infraestructures, aparcament i transport de mercaderies; mobilitat i educació; bicicleta; vianants, barreres i accessibilitat; i normativa i nous instruments de planificació. El pressupost d'inversions destina prop d'1,7 milions d'euros a estudis i més de 10,4 milions d'euros a accions.
Cadascuna de les àrees inclou inversions en estudis i en accions per avaluar la viabilitat de determinades mesures o per portar a termes d'altres. El primer apartat, el de transport públic, inclou inversions per la xarxa de transport públic, pel servei urbà d'autobusos, pel transport públic interurbà i pel taxi, així com una anàlisi de la xarxa de transports públics.
Pel que fa a l'apartat del vehicle privat, s'ha fet incidència en el model de circulació, la gestió de l'aparcament a la ciutat, la informació als conductors i la senyalització, el transport de mercaderies, la millora de la seguretat viària i la millora de l'eficiència dels vehicles.
El Pla de Mobilitat Urbana inclou en la part de mobilitat i educació un apartat per als camins escolars, campanyes de sensibilització i d'informació, la difusió de l'oferta dels modes no motoritzats i el foment de la figura de l'agent cívic.
L'apartat de la bicicleta contempla la millora de la xarxa ciclista, l'establiment de mesures de seguretat contra el robatori i el vandalisme i l'impuls d'una xarxa comarcal de bicicleta pública. En aquest sentit, s'està treballant en un sistema que aplegui els municipis de la comarca que estiguin interessats en instal·lar punts d'aparcament de bicicletes de lloguer.
Pel que fa als vianants, les barreres i l'accessibilitat, s'estudiarà ampliar la zona de vianants i els itineraris per a vianants i es farà promoció de l'accessibilitat amb diferents mesures, com ara semaforització de cruïlles o reubicant el mobiliari urbà.
I per últim, el punt de la normativa i els nous instruments de planificació inclou l'Ordenança municipal de circulació i el plantejament de la mobilitat als centres generadors de mobilitat.