Mentre les burocràcies mundials avançaven lentes en el complicat camí dels compromisos polítics reals front el canvi climàtic, un grup de professors gallecs de secundària realitzaven fa ja temps el seu Pla Kyoto particular. Conscients que en l'engranatge planetari una diminuta peça pot competir en capacitat de canvi amb un discurs grandiloqüent però poc efectiu, aquests docents van iniciar el seu petit projecte inspirat en aquesta lluita.
A Francisco Sóñora li correspon el mèrit d'aquesta llavor del que avui és el projecte Climántica. Tot va començar a peu d'aula, on aquest inquiet professor de biologia i geologia va decidir parlar als seus alumnes de l'escalfament global i a la vegada es va adonar que havia topat amb una eina perfecta amb la qual connectar la realitat amb l'aula, relacionar diverses disciplines acadèmiques i implicar d'una manera més activa als seus alumnes en les matèries estudiades. La sintonia amb un grup de docents que no dubten a unir-se per tirar endavant l'experiència i un premi d'innovació educativa van servir de catalitzador per al que es va convertir ràpidament en un programa didàctic molt més ambiciós.
Innovació i transversalitat: una clau d'actuació
El propi Sóñora ens relata com en el moment en què exercia de director d'un centre educatiu es va establir una profitosa col·laboració a l'equip docent. El professorat va detectar la possibilitat de tirar del fil de les connexions que uneixen diverses temàtiques que són treballades a l'aula. I aquí, el canvi climàtic, sorgí com "l'oportunitat perfecta", en paraules de Sóñora, per enllaçar un ric ventall de centres d'interès.
(F)
I és que mestres i professors implicats en Climántica han estat capaços de produir continguts a partir de -i relacionats amb- múltiples matèries del currículum escolar. Des de biologia fins a economia, passant per geografia, geologia, història, física, química o tecnologia, les possibilitats s'han demostrat múltiples. Més enllà del simple objectiu que seria facilitar la comprensió de tot allò relacionat amb el canvi climàtic, els docents destaquen que estan aprofundint en la facilitat per relacionar conceptes. Així, de manera paral·lela, subratllen les oportunitats per introduir un altre tipus de problemes ambientals específics i la comoditat a l'hora de fer-ho d'una manera senzilla.En plena elaboració del Pla d'Acció Contra el Canvi Climàtic, el govern gallec es troba llavors amb una iniciativa com aquesta, i aposta per ajudar-la a madurar. En poc temps, l'èxit del projecte acaba convertint-lo de fet en bandera del Pla dissenyat per la Conselleria de Medi Ambient de la Xunta. A més a més, la col·laboració amb l'àrea d'Educació de l'administració aconsegueix involucrar en poc temps a més de 150 col·legis de primària i secundària. Des d'aquest departament assenyalen que la iniciativa creix tant i a tanta velocitat, impulsada també per l'interès despertat en diversos fòrums pedagògics a nivell estatal i internacional, que el juny de 2008 i en visita a Nova York, els seus promotors es troben amb l'inesperat suport de responsables del Programa de Medi Ambient de les Nacions Unides.
Flexible i atractiu: al servei de totes les aules
El reconeixement internacional ha estat a la vegada una forma d'ampliar l'interès a tota la comunitat educativa. Francisco Sóñora està especialment satisfet de les possibilitats d'adaptació d'aquesta idea a àmbits educatius diversos i la seva flexibilitat per ser aplicada en diferents contextos locals. "És molt plagiable", invita el seu creador, recordant que des de països com Argentina, Cuba o Portugal s'ha sol·licitat ja informació i recursos per desenvolupar iniciatives inspirades en Climántica. De la mateixa manera, el suport de l'Oficina de Canvi Climàtic ha contribuït a difondre'l a nivell estatal.
Així doncs, del que era un projecte individual i gairebé d'aula s'ha passat a una iniciativa que compta amb la col·laboració activa de dotzenes de centres escolars. Això ha suposat l'aparició de noves sinergies, la generació de coneixements, idees i activitats relacionades. Una retroalimentació contínua que a la vegada encén noves demandes en la comunitat educativa.
Actualment, Climántica implica de manera directe a un equip multidisciplinari amb quatre grups, unint assessoria científica i pedagògica, juntament amb edició gràfica i multimèdia. El projecte més desenvolupat és el destinat a alumnes de Secundària, que inclou vuit unitats didàctiques dedicades a grans problemes ambientals, connectats tots ells amb el canvi climàtic com a desafiament global. Pensant especialment en l'etapa escolar de Primària s'han dissenyat també còmics, i inspirats en aquests, s'elaboren curts d'animació 3D i videojocs explorant la dimensió lúdica de l'aprenentatge. De manera més àmplia, el concepte gràfic i divulgatiu d'aquí sorgit ha impulsat materials de sensibilització per a la ciutadania en general.
Innovació i transversalitat: Un coneixement que creix en xarxa
"Jo pedalejo, jo canvio: Si tu canvies, el clima també". És un dels lemes que es pot llegir en un dels cartells divulgatius creats a l'empara del projecte Climántica. En aquest cas, un pingüí ciclista anima als escolars a realitzar petits trajectes en bici, fent-los conscients de l'estalvi a l'atmosfera de gairebé mig quilogram de CO2. "Canvia el clima!", es titulava ja la unitat didàctica elaborada durant la fase pilot de Climántica.
D'altra banda, saber que a Vigo ha plogut quinze dies en l'últim mes, que a Lugo la boira ha aparegut durant quatre dies la setmana passada o conèixer durant quants dies la tempesta ha decorat el cel d'Ourense durant aquest trimestre són exemples possibles del tipus d'informació que ha tingut un èxit especial dins del projecte. Es tracta de les estacions meteorològiques escolars, o Meteoescolas, desenvolupades a peu d'aula en l'àmbit del Projecte Climántica. Meteoròlegs en potència dels centres de Primària i Secundària s'afanen en la recollida d'aquestes dades.
Molts d'aquests centres tenen a més en funcionament les seves pròpies bitàcoles a internet, on fan seguiment d'informacions relacionades amb el medi ambient i amb àrees temàtiques treballades a classe. Tractar la contaminació de les aigües a través d'una depuradora casolana amb ampolles de plàstic, o comprendre l'efecte hivernacle en un taller on els escolars realitzen forns solars amb caixes de sabates són tan sols un parell d'exemples pràctics d'experiències realitzades en els col·legis. Els seus creadors estan especialment esperançats en la capacitat d'aquesta iniciativa de connectar amb la realitat quotidiana de les famílies.
"En la mesura que a les escoles està el nostre futur, són ells, nenes i nens, els qui més podran fer per canviar les mentalitats de la societat", confien des de l'equip de Climántica.
Més informació:
Projecte Climántica: http://climantica.org
Adjunt | Mida |
---|---|
Cartell del projecte Climántica | 8.12 KB |