Manresa inicia la recollida de residus porta a porta als comerços

20/12/2023 - 09:00

Es tracta del primer pas per a la implantació d’un nou model que inclourà també la recollida de les deixalles domèstiques a través de contenidors intel·ligents. El canvi s’emmarca en la lluita contra el canvi climàtic, en la promoció de l’economia circular i en el compliment de la normativa europea. La campanya que acompanyarà el desplegament té l’objectiu de positivitzar el fet de reciclar, fent que la ciutadania se senti partícip del canvi per ajudar a fer de Manresa una ciutat pionera en l’acció contra l’emergència climàtica

L’Ajuntament de Manresa posarà en marxa la recollida de residus porta a porta als comerços de la ciutat el dia 11 d’aquest mes de desembre. En el primer trimestre del 2024 s’hi afegiran tots els equipaments (esportius, educatius, culturals, etc.). Es tracta del primer pas per a la implantació d’un nou model que inclourà també la recollida de les deixalles domèstiques a través de contenidors intel·ligents, i que implica l’obligació de separar els residus per fraccions (orgànica, vidre, paper i cartró, envasos i resta).

El canvi s’emmarca en la lluita contra el canvi climàtic, en la promoció de l’economia circular i en el compliment de la normativa europea, que exigeix un índex de recollida selectiva del 55% el 2025 i del 65% el 2035. Amb el sistema actual, Manresa fa anys que està estancada en el 45%, fet que repercuteix directament a les butxaques de la ciutadania, ja que el preu per cada tona de deixalles sense separar que es porta a l’abocador augmenta any rere any. La implantació del nou servei evitarà aquest creixement exponencial del cost. Les experiències d’altres poblacions demostren que amb aquests sistemes s’ha aconseguit arribar a percentatges d’entre el 75 i el 80%, així com duplicar i triplicar el reciclatge de l’orgànica, una fracció altament contaminant pels gasos d’efecte hivernacle que emet si no es tracta i per la transmissió de lixiviats als aqüífers.

L’anunci de l’inici de la recollida porta a porta als comerços l’ha fet aquest matí l’alcalde de Manresa, Marc Aloy Guàrdia, en una presentació en la qual ha estat acompanyat del regidor d’Acció Climàtica, Pol Huguet Estrada, i de la regidora de Comerç, Tània Infante Martínez. Tots tres han presentat també la campanya comunicativa que acompanyarà el desplegament del nou model, i que porta com a lema “Molt de Manresa”.

La idea és positivitzar el fet de reciclar, fent que la ciutadania se senti partícip del canvi per ajudar a fer de Manresa una ciutat pionera en l’acció contra l’emergència climàtica, vinculant-ho amb la promoció del comerç local en plenes festes nadalenques. Així, es juga amb el sentiment d’orgull de ciutat amb frases com:

-Per Nadal, comprar al comerç local; molt de Manresa

-Que els comerços i equipaments facin el porta a porta; molt de Manresa

-Un comerç local implicat en la sostenibilitat; molt de Manresa

-Actuar contra l’emergència climàtica; molt de Manresa

Tal com ha subratllat l’alcalde Aloy, “volem ser referents; en un any volem poder dir que som la ciutat del país amb un índex de recollida de selectiva més alt. Perquè reciclar i fer les coses bé, és molt de Manresa, i ens n’enorgullim de fer la feina ben feta”.

 

Acompanyament en tot moment

El calendari de recollida de cada fracció serà personalitzat per a cada comerç i equipament, segons la zona on estan ubicats i segons les seves peculiaritats. Per establir-ho, l’equip d’informadors ambientals (format per 9 persones a jornada completa) ha fet una feina prèvia de diagnosi, amb 1.996 visites a comerços, en les quals han analitzat la quantitat i fraccions de residus que generava cada activitat. Posteriorment, s’han establert les rutes i s’han repartit els calendaris i els cubells a cada lloc. En tots els casos, l’orgànica es recollirà cada dia, els envasos tres cops per setmana, el vidre entre un i tres cops per setmana, el paper i cartró un màxim de 6 dies (depenent de la zona), el tèxtil sanitari cada dia i la fracció resta un cop per setmana.

En total, seran 1.099 els comerços de la ciutat que entraran en el sistema porta a porta, que són els que s’han considerat grans productors. La resta (897) continuaran en el sistema de contenidors domèstics (ara oberts, però ben aviat tancats) per la seva poca producció (equivalent a un habitatge).

Segons les necessitats, s’han distribuït quatre tipus de cubells i contenidors de totes les fraccions: de 40, 90, 120 i 240. El recipient de 40 litres té una nansa, mentre que els altres van amb rodes. En total, s’entregaran 3.916 cubells i contenidors.

En aquestes visites, també s’ha informat del nou model de recollida i dels canvis que implica, de com cal utilitzar correctament els cubells i d’on dirigir-se en cas de dubte. L’equip d’informadors disposa d’un local per atendre els usuaris, ubicat al carrer Puigterrà de Dalt número 30. I s’ha habilitat el telèfon 613 248 447 i el mail residus@ajmanresa.cat. L’horari d’atenció al públic és de 8 a 20 hores de dilluns a divendres i de 9 a 14 hores els dissabtes.

 

Evitar el sobreeiximent de contenidors

El nou model ha de permetre evitar el sobreeiximent de contenidors que es dona en alguns carrers de la ciutat, especialment en dates com les de Nadal. Fins ara, els comerços i els equipaments estaven dins el sistema general de contenidors oberts, igual que la ciutadania, en el qual no hi ha un horari fixat per tirar les deixalles, fet que podia provocar problemes de saturació.

Amb el nou sistema, els comerços i els equipaments hauran de treure les deixalles separades amb el contenidor pertinent i deixar-les a la porta segons el calendari establert en cada cas. El servei de residus passarà a fer la recollida dins la franja horària estipulada, en un horari diürn per evitar les molèsties ocasionades pel soroll dels camions a les nits, buidarà els cubells als camions i deixarà de nou el cubell on l’ha trobat. Una vegada el servei hagi recollit els residus i el cubell estigui buit, cada usuari l’haurà d’entrar dins el seu establiment. Pel que fa al cartró, s’haurà de deixar plegat davant d’on està situat el xip de façana.

A més a més, es farà una recollida de caixes de fusta, cartó, de plàstic i de porexpan comercial, amb el mateix objectiu d’evitar desbordaments de contenidors i abandonaments de caixes. I es farà una recollida de tèxtil sanitari als equipaments que generen diàriament aquesta fracció en grans quantitats (com ara equipaments sanitaris o educatius).

 

Futura taxa per generació

Tots els contenidors compten amb un xip de lectura associat a cada establiment que serveix perquè l’Ajuntament i els mateixos usuaris en puguin dur el control (l’Ajuntament a través d’un programa informàtic i el comerciant a través d’una aplicació). En el cas del paper i cartró, el xip s’ha instal·lat a la façana. L’anàlisi de les dades servirà per orientar la gestió municipal dels residus i les polítiques d’educació ambiental a aplicar. Per tant, l’objectiu del sistema és poder identificar l’ús dels cubells que fan els usuaris i deixar enrere l’anonimat en la gestió dels residus.

Aquest sistema és el que permetrà poder implantar en un futur una taxa justa d’escombraires per generació, que premiï les persones que separen correctament les deixalles i fan una correcta utilització del sistema, i que penalitzi les que no ho fan.

Contenidors intel·ligents

L’Ajuntament de Manresa centrarà ara tots els esforços en la posada en funcionament del porta a porta als comerços i als establiments de la ciutat. Un cop el sistema estigui consolidat, s’iniciarà la implantació de la recollida selectiva als habitatges, que es farà de manera progressiva per barris amb l’anomenat sistema de contenidors intel·ligents, i que s’espera iniciar la pròxima primavera.

De les cinc fraccions (orgànica, envasos, paper, vidre i rebuig), només els contenidors de vidre i paper continuaran oberts com fins ara. El d’envasos, orgànica i rebuig estaran tancats i només es podran obrir amb les targetes que proporcionarà l’Ajuntament. D’aquests tres, els contenidors de les fraccions orgànics i envasos es podran obrir sempre que es vulgui, mentre que el de rebuig només es podrà obrir un dia a la setmana, dilluns o divendres, a elecció de l’usuari. Aquelles famílies que generin bolquers, podran disposar d’una targeta que els permeti obrir el contenidor de rebuig amb més freqüència.

Al carrer, totes les àrees seran completes, amb els cinc contenidors junts a cada illa. Seran de càrrega lateral a la major part de la ciutat, i de càrrega posterior en aquells llocs on no sigui possible instal·lar la càrrega lateral.

Pel que fa als habitatges més dispersos de fora del nucli urbà, s’habilitaran àrees tancades amb contenidors de les cinc fraccions, amb el mateix funcionament que a la resta de la ciutat.

Per dissenyar el nou model, s’han tingut en compte les conclusions extretes del procés participatiu desenvolupat entre febrer i març del 2020, segons el qual el 80% va estar d’acord en la implantació dels contenidors intel·ligents per a les cases, el 60% va estar d’acord en el porta a porta per als comerços, el 30% va manifestar que li molestava el soroll dels camions fent la recollida a la nit i el 82% va afirmar estar d’acord amb un sistema de pagament per generació. En l’enquesta també es va demanar la preferència per treure el rebuig. Els dos dies més votats (dilluns i divendres) han estat els escollits.

 


 

Municipis: 
Categories: 

Relacionats

Notícia

La implantació del nou model als equipaments de la ciutat ha començat aquesta setmana i es farà de manera progressiva. Es recolliran sis fraccions diferenciades: envasos, orgànica, paper i cartró, vidre, fracció resta i tèxtil sanitari, que per primera vegada es recollirà de manera separada

Notícia

L’Ajuntament de Girona inicia la implementació dels sistemes de recollida de residus amb diferents fases i campanyes informatives

Notícia

Durant els dos primers mesos de l’any, però, el rebuig generat ha augmentat un 6% en relació al 2021 i, per contrarestar-ho, l’Ajuntament endegarà un seguit de campanyes de conscienciació

Butlletí