La Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat, a través del Grup de treball de gestió dels Recursos Hídrics, va elaborar en l'anterior legislatura un model d'Ordenança municipal sobre estalvi d'aigua, amb l'objectiu ambiciós, més enllà de la normativa vigent i seguint el principi d'autonomia local i de protecció del medi, de regular la incorporació i la utilització dels sistemes d'estalvi d'aigua: mecanismes, aprofitament d'aigües pluvials, grises, sobrants de piscines i disseny d'espais verds.
Ara, la Secretaria Tècnica de la Xarxa ha presentat al Grup de treball de Recursos Hídrics l'Informe de seguiment sobre la implantació de l'ordenança: En total, s'han registrat 43 municipis de Catalunya amb OOMM sobre estalvi d'aigua (o similar), dels quals 5 es troben en el tràmit d'aprovació inicial, la qual cosa suposa una població de 889.662 habitants.
31 d'aquests municipis són de la província de Barcelona i 31 municipis (no necessàriament els mateixos) formen part de la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat. De l'evolució en la implantació es constata l'impacte de l'episodi de sequera, els períodes electorals i la disponibilitat de models tipus existents. Un aspecte que preocupa és si les Ordenances, un cop aprovades, s'apliquen i es fan complir a través del control i la inspecció municipal. Aquest és un àmbit d'actuació en el qual el Grup hi continuarà treballant.
Els continguts i els resultats del seguiment de l'Ordenança tipus es presentaran durant en les Jornades estalviadores d'Aigua a la Casa de l'aigua de Tortosa el proper 27 de març.
(P)
Un exemple de treball en xarxa
El Grup de Recursos Hídrics també ha elaborat altres productes en aquest primer període de la legislatura:
- Un model de Reglament municipal tipus del servei de subministrament d'aigua potable per a municipis. Les àmplies competències municipals, així com les novetats introduïdes en la regulació del subministrament d'aigua potable aconsellen l'elaboració de Reglament de servei, amb l'objectiu d'adequar la regulació local del servei d'abastament al nou marc legal, determinar les relacions entre el prestador del servei i els abonats, i fixar els drets i les obligacions bàsiques de cadascuna de les parts, així com tots aquells aspectes tècnics, ambientals, sanitaris i contractuals propis del servei públic. També inclou una disposició addicional sobre el règim jurídic a aplicar en situació d'excepcionalitat o d'emergència de sequera.
- Un model de Plec de clàusules econòmiques i administratives particulars per a l'adjudicació del contracte de gestió del servei municipal d'abastament d'aigua de consum humà per a ajuntaments, en la modalitat de concessió, amb l'objectiu de disposar d'un model de plec que reguli el procediment per a l'adjudicació el contracte administratiu de gestió d'aquest servei públic de competència municipal.
- El cicle de Jornades "Fortaleses i debilitats sobre la gestió local del preu de l'aigua". L'objectiu del cicle de jornades és posar en comú, a través d'un espai de debat estable, la situació del preu de l'aigua als municipis, els problemes i oportunitats, trobar solucions adequades, etc. Per aquesta raó el cicle es desenvoluparà durant tres jornades durant els mesos de març a maig, i es vol donar rellevància a l'intercanvi d'experiències, a la participació dels assistents i al debat actiu més que no pas a la recepció d'informació, per arribar a unes conclusions comunes.