Un prototip de sistema d’alerta costaner prediu danys per temporals al litoral amb vuit dies d’antelació

El sistema permetria aplicar mesures d’emergència a les platges on es preveiessin les majors afectacions per protegir-les
31/05/2016 - 20:46

L’iCOAST està dissenyat per esdevenir, una vegada es pugui certificar en condicions reals, una ajuda en la presa de decisions per disminuir el risc costaner. Tot i que es pot utilitzar en diverses regions litorals urbanes europees, ha estat validat per la costa catalana.

 

Una part important del litoral mediterrani té una capacitat limitada per fer front a variacions en l’onatge degut a l’existència d’infraestructures com passejos marítims, vies fèrries, carreteres o edificis.

 

50 víctimes en dues dècades
Així, quan es donen episodis de fort onatge combinat amb nivells de mar alts es poden produir danys quantiosos. A la costa mediterrània catalana els temporals i cops de mar forts han provocat més de 50 morts els darrers 20 anys i danys en infraestructures costaneres per, com a mínim, 30 milions d’euros. La pujada del nivell del mar provocada pel canvi climàtic, prevista per a aquest segle, pot aguditzar aquesta situació.

En aquest context, disposar d’un model que anticipi la reacció de la costa davant un temporal pot facilitar l’adopció de mesures d’urgència que minimitzin els danys. El prototip de l’iCOAST proporciona informació sobre l’onatge i el nivell del mar amb vuit dies d’antelació per a la totalitat del litoral, tot i que, de moment, només s’ha provat en condicions de laboratori per a punts específics de la costa catalana.

La detecció d’un temporal activa una predicció a cinc dies vista cada tres quilòmetres. En el cas de les platges considerades més fràgils, elabora una predicció addicional en termes d’inundació i erosió amb tres dies d’antelació i amb una precisió de metres.

Una eina que també proposa
El fet de comptar amb una predicció a una escala tan detallada podria permetre a les administracions adaptar les alertes i recomanacions per a la població a col·lectius específics, com ara usuaris d’aparcaments litorals perquè canviïn de lloc els seus vehicles, veïns i comerciants d’edificis en primera línia de mar, o vianants dels passejos marítims on es puguin produir danys.

El projecte ha estat coordinat  pel Centre Internacional d’Investigació dels Recursos Costaners (CIIRC) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). En el seu desenvolupament han participat  l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC), el Servei Meteorològic de Catalunya —ambdós dependents del Departament de Territori i Sostenibilitat—, la Direcció General de Protecció Civil del Departament d’Interior, el Coastal and Marine Research Centre de l’University College Cork (CMRC), l’associació Technology for Humanitarian Assistance, Coperation and Action (ITHACA) i Soluciones Ingeniería Marítima Operacional (SIMO).


Categories: 

Relacionats

Notícia

La mesura de govern del pla Clima de l'Ajuntament de Barcelona inclou dues línies d’actuació: mitigar les causes de l’emergència climàtica i adaptar la ciutat per reduir-ne l’impacte dels efectes. En el pla es preveu invertir més de 1.800 milions d’euros amb mesures que es desenvoluparan en sis eixos de treball i objectius fixats per al 2030.

Article

Un refugi climàtic a Llorenç del Penedès i el projecte Gastrocaça de Roquetes reben el Premi Iniciativa Medi Ambient 2024 de la Diputació de Tarragona

Acte
12/12/2024 - 17:30
PATI MANNING (C/ de Montalegre, 7, Ciutat Vella, 08001 Barcelona)

Butlletí